Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Varo tätä pankin nimissä leviävää uudenlaista tekstiviestiä, mukana ovela koukku – Seuraava vaihe huijausviesteissä voi olla edessä, epäilee asiantuntija

OP kertoo sivuillaan kahdesta ajankohtaisesta ja erityisesti leviävästä huijausviestistä, joista toisessa on uudenlainen koukku.

– Tämä tekstiviesti voi näyttää hieman uskottavammalta, koska siinä viitataan tilinumeroon, OP Ryhmän väärinkäytösten hallinnan yksikön päällikkö Kim Sirén vastaa.

Huijausviestissä ilmoitetaan, että olet maksamassa tälle henkilölle (suomalainen nimi) ja tälle tilille.

Samalla viestin saajaa pyydetään käymään annetulla sivustolla, jos hän ei ole "tämmöistä" maksupyyntöä tehnyt.

– Jos saat viestin, jossa ohjataan kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta pyydetään tällaisessa viestissä, Sirén huomauttaa.

Toinen parhaillaan leviävä huijausviesti on OP:n nimissä tehty sähköposti, joka alkaa sanoilla rakas asiakas.

Huijarit muokkaavat tekstejään.

Kim Sirén

Huijausviestissä pyydetään aktivoimaan OP-mobiilikanava annetun linkin kautta.

Tämäkään huijausviestin linkki ei johda mihinkään hyvään, Sirén painottaa.

Kim Sirén sanoo, että OP ilmoittaa aktiivisesti huijausviesteistä.

Rikolliset havittelevat asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia ja OP:ssa halutaan aktiivisesti estää näitä lainvastaisia pyrkimyksiä, Sirén vahvistaa.

– Erilaisia huijauskampanjoita on useita liikkeellä ja ne koskettavat kaikkia pankkialan toimijoita, eri aloja ja eri yrityksiä.

– Nämä viimeisimmätkin huijauskampanjat tyrehtyvät viimeistään, kun kyseiset huijaussivustot saadaan alas yhteistyössä viranomaisten kanssa. Tosin jokaista alas ajettua sivustoa tulee tilalle jossain vaiheessa varmasti uusia.

Asiakkaat ovat nykyisin valveutuneempia torjumaan huijausyrityksiä kuin ennen vanhaan.

Tämän lisäksi Sirén tietää, että huijarit kehittyvät jatkuvasti toimissaan.

Seuraava vaihe huijausviesteissä voi olla se, että ne muokataan henkilökohtaisemmiksi.

– Huijarit muokkaavat tekstejään. Viestin vastaanottajaa voidaan huijata ehkä paremmin, jos se sisältää häntä koskevaa henkilökohtaisempaa tietoa.

– Jos saisin esimerkiksi viestin, jossa minua tervehdittäisiin etunimelläni, se olisi ehkä tehokkaampi kuin ilman sitä.

Jos saa tekstiviestillä tai sähköpostilla viestin, jossa ohjataan klikkaamaan linkkiä pankin palveluun, niin sitä ei kannata tehdä, Sirén korostaa toistamiseen.

– Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus.

Toinen tärkeä ohjenuora huijauksilta suojautuessa on, että tarkistaa osoitteen, johon on kirjautumassa.

Osoite kannattaa kirjoittaa itse, Sirén lisää.

– Meilläkin on lyhyt osoite (op.fi), jonka kirjoittamiseen ei mene kauan aikaa. Toinen vaihtoehto on käyttää omaan verkkoselaimeen tallentamaansa kirjanmerkkiä.