Wolt- ja Foodora-ruokalähettien autoilu ja pysäköinti kiristävät hermoja – konflikteiltakaan ei ole vältytty

Keskiviikkona lounasaikaan Espoon Leppävaaranraitilla kulkee väkeä verkalleen. Pari autoa on pysäköitynä kävelykadulle.

Hätävilkut kertovat, että pysäköinti on väliaikaista. Paikalle 5 minuutin päästä saapuva kuljettaja ei anna haastattelua.

Ohi kulkeva keski-ikäinen mies suostuu vahvistamaan sen, asukkaat ovat puhuneet jo pitkään: Ravintoloiden edessä päivystävät Woltin ja Foodoran ruokalähetit eivät noudata lakeja tai sääntöjä. Piittaamattomuus koskee tosin muitakin.

– Taksien läpiajo väheni jonkin verran, kun tuonne torin laitaan saatiin puomi, mies kertoo ja viittoo Läkkitorin eteläkulmaan.

Kiireisimmät ajavat puominkin läpi, sillä se antaa myöten.

Miehen mielestä kaupunki ei hoida valvontavelvollisuuksiaan, eikä tavallisen asukkaan kannata mennä kuljettajille huomauttelemaan.

– Heillä on äkkiä nyrkit pystyssä, pitkään alueella asunut mies sanoo.

Raitin varrella asuva nuori nainen kertoi äskettäin Facebookissa saaneensa katsella keskisormea huomautettuaan väärinpysäköinnistä.

Pahin tilanne johti naisen mukaan siihen, että Wolt-kuski huoritteli ja sylki päin kasvoja.

Nainenkin sanoo, ettei piittaamattomuus koske vain lähettejä.

– Korona-aikana ruokalähettien määrä on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti, hän sanoo.

Naisen mukaan osa asukkaista yrittää pysäyttää lähettejä huitomalla käsillään merkiksi, että kävelykadullä ajo on kielletty.

– Sillä ei ole mitään vaikutusta. Lähetit sanovat kuin yhdestä suusta, että soita poliisille tietäen, ettei poliisi tule tällaisen asian takia paikalle.

Naisen mukaan ongelmaa voisi korjata puomeilla, jotka vain hälytys- ja huoltoajoneuvojen kuljettajat voisivat avata erikoisavaimella.

Miehen mukaan näkyvät kieltomerkitkin olisi hyvä alku.

Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski sanoo, että ajoluvat ja liikennesäännöt käydään läpi kaikkien kuljettajien kanssa heidän aloittaessaan yhteistyön. Kuljettajia muistutetaan säännöistä ja muista liikenneasioista säännöllisesti myös uutiskirjeissä.

– Jos saamme tiedon, että kuljettaja on rikkonut liikennesääntöjä, asiaan pyritään aina puuttumaan viipymättä.

Pankakosken mukaan myös Leppävaaranraitin välikohtausta on käyty läpi sekä siitä kertoneen naisen että lähetin kanssa.

– Lähetin kanssa on käyty vakava keskustelu liikennesäännöistä ja asiakkaiden ja muiden henkilöiden kohtaamisesta.

Valtaosa ruokaläheteistä kulkee varsinkin talvella autolla. Pankakosken mukaan palautetta lähettikumppanien liikennekäyttäytymisestä tulee asiakkailta tasaisin väliajoin. Viestien määrä on hänen mukaansa kuitenkin maltillinen suhteessa siihen, että Suomessa tehdään satoja tuhansia kuljetuksia joka viikko.

– Tämähän ei koske vain ruokalähettejä, vaan myös esimerkiksi verkkokaupan kotiovelle tuotavia kuljetuksia, Pankakoski huomauttaa.

Kun ongelmia syntyy, Wolt pyrkii keskustelemaan kaupungin, asukkaiden, lähettien ja kauppiaiden kanssa.

– Toinen tapa parantaa liikenneturvallisuutta olisi varmistaa, että kieltomerkit ovat varmasti nähtävillä ja säännöllisesti viestiä lähettikumppaneille niiden noudattamisen tärkeydestä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut