Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Hätäkeskukseen soittava ei aina edes osaa kertoa, mikä on hätänä – "Henkisen pahoinvoinnin lisääntyminen ja ihmisten yksinäisyys näkyvät ensihoidossa"

Apu: Hätäkeskukseen soittokynnys on yleisesti ottaen madaltunut.

Ambulansseille välitettyjen ensihoitotehtävien määrä kasvoi viime vuonna yli neljällätuhannella Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen alueella, johon myös Vantaa kuuluu.

Ensihoitomestari Katariina Koiviston mukaan osa kasvusta selittyy sillä, että tilanne palautui normaaliksi poikkeuksellisen vuoden 2020 jälkeen.

– Koronapandemian alussa vuonna 2020 ihmiset olivat hyvin varovaisia ja halusivat välttää kaikkia ihmiskontakteja. Korona oli silloin sellainen mörkö, ettei ensihoitoakaan haluttu kohdata kuin äärimmäisessä hätätilanteessa.

Viime vuoden tehtävämäärien kasvun taustalta löytyy myös toinen koronaan liittyvä ilmiö.

– Henkisen pahoinvoinnin lisääntyminen ja ihmisten yksinäisyys näkyvät myös ensihoidossa, Koivisto lausuu.

Mielenterveyden ongelmiin liittyviä tehtäviä on Koiviston mukaan hyvin monenlaisia.

Hätään saa aina apua.

– Ääripäässä ovat tehtävät, joissa ensihoito kutsutaan paikalle, kun itsetuhoinen henkilö on kiivennyt katolle. Toisaalta yhä useammin henkilö ei välttämättä osaa edes tarkalleen kertoa, mikä on hätänä – on vain paha olla, Koivisto toteaa.

– Ambulanssi voidaan kutsua paikalle myös silloin, kun omaisilla on herännyt huoli läheisensä päihteidenkäytöstä ja elämän hallinnan katoamisesta, Koivisto sanoo.

Joskus ambulanssi soitetaan, koska muualta ei saada apua. Ihminen voi päättää soittaa hätäkeskukseen huomattuaan, että päivystys ja kaikki apua tarjoavat puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet.

– Hätäkeskukseen soittokynnys on yleisesti ottaen madaltunut.

Vaikka ambulansseilla olisi paljon tehtäviä ja henkilöstöllä kiire, se ei tarkoita, etteikö pyyntöihin reagoitaisi.

– Hätään saa aina apua, Koivisto vakuuttaa.

Pelastuslaitoksen ambulanssit ovat tuttu näky tien päällä ympäri vuorokauden ja vuoden jokaisena päivänä. Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen alueella oli viime vuonna 40 901 ensihoidon tehtävää.

– Poikkeusaikana työntekijät ovat kaiken lisäksi joutuneet sopeutumaan jatkuvasti päivittyvään koronaohjeistukseen ja työnkuvan muutoksiin. Henkilöstön jaksaminen ja joustaminen on ollut hämmästyttävää, Koivisto kehuu.