Liikenne: Sähköautoilun yleistyessä korjaamoväen on päivitettävä osaamistaan.
Sähköautojen huolto- ja korjausmahdollisuudet ovat Vantaalla valtakunnan parhaimmistoa. Tarjolla on erilaisia palveluja sekä Tesloille että muunmerkkisille ajoneuvoille. Näin arvioi sähköautoalan asiantuntija Tuomas Sauliala alan etujärjestöstä Sähköautoilijat ry:stä.
– Vantaalaisilla on hyvä asema, sillä huolto- ja korjauspaikat sijaitsevat lähellä. Hieman erilainen tilanne on vaikkapa Kajaanissa tai Ivalossa, Sauliala vertaa.
Maan suurin sähköautohuolto, Tesla-huolto, toimii Kaivokselassa Vetokujalla. Samalla seudulla on Saulialan mukaan muitakin sähköautoja huoltavia yrityksiä.
– Kaivokselasta on tullut selvästi suomalaisen sähköisen liikenteen keskus.
Saulialan mukaan perustoimenpiteitä sähköautoihin pystytään tekemään monissa peruskorjaamoissa.
– Esimerkiksi puslan vaihtoon ei tarvita erityisosaamista eikä ajovalo- tai tietokoneongelmiinkaan. Toimenpide on samankaltainen – ei ole väliä, onko bensa- vai sähkökone.
Sauliala sanoo, että myös monen huolto- ja korjaustyön hinnat eri käyttövoimaisten autojen välillä ovat melko samanlaisia.
– Yleisesti sähkövoimalinja vaatii kuitenkin vähemmän huoltoa kuin polttonestekäyttöinen, mikä laskee huoltokuluja. Esimerkiksi jakohihnan tai öljyjen vaihtoa ei tarvitse sähköautossa tehdä, Sauliala huomauttaa.
Vaativammat korjaukset ja huollot edellyttävät yhä usein merkkiliikkeen erikoisosaamista. Vantaalla on useita isoja merkkiliikkeitä, joissa nämä toimenpiteet hoituvat. Esimerkiksi sähköauton akun vaihtoon tarvitaan erityisosaajaa.
– Sellaista osaamista ei ole joka huollossa tarjolla. Akun vaihto on kuitenkin harvinainen huoltotoimi.
Sähköauton akun vaihto on varsin kallis toimenpide, jos se ei mene takuun piiriin: tällöin puhutaan helposti tuhansista euroista ja joissakin tapauksissa jopa viisinumeroisista luvuista.
Sauliala sanoo, että sähköauton huolto- ja korjausmahdollisuudet eivät ole muualla maassa "dramaattisesti huonommat kuin Vantaalla", mutta Vantaalla palvelutarjontaa on suhteellisen paljon.
Hän arvioi, että Vantaalla ja muualla maassa on parannettavaa lähinnä Tesla-huoltojen tarjonnassa.
– Tesla-kuskit ovat ajoittain olleet näreissään siitä, että huoltoaikoja on heikosti saatavilla. Ruuhkia on ollut jo jonkin aikaa.
Sähköautoja tuodaan eri autohuoltoihin ja -korjaamoihin yhä enemmän. Vauriokorjauksia tekevän Autoklinikan tietojärjestelmävastaava Valtteri Savolainen kertoo, että sähköautoilijan on nyt odoteltava normaalia kauemmin korjauksen valmistumista. Syynä ovat palvelun kova kysyntä ja koronahaasteet.
Sähköauton vauriokorjaukseen liittyy erityispiirteitä, jotka korjaajan on hallittava.
– Sähköauto tulee ennen korjauksen aloittamista tehdä jännitteettömäksi, jotta ei synny lisävahinkoa. Tämä vaatii asiaan kouluttautuneen osaamista, Savolainen kertoo.
Atoy Autohuolto Vantaan Kaivokselan toimipisteessä on huollettu viime aikoina aiempaa enemmän etenkin lataushybridejä.
– Meillä hoituvat sähköautojen perustoimenpiteet, kuten alustan korjaukset ja vuosihuollot, kertoo Kaivokselan liikkeen vastaava työnjohtaja Teemu Väyrynen.
Väyrysen mukaan Atoyn väelle annetaan tänä vuonna sähköautoja koskevaa koulutusta, koska konserni varautuu niiden huoltojen ja korjauksien yleistymiseen.