Pääkaupunkiseudun joukkoliikennelippujen ostaminen on osalla käyttäjistä takunnut HSL-sovelluksessa viikonlopusta lähtien. Erityisesti kausilippujaan uusivilla on ollut vaikeuksia, kun sovellus ei ole joko päästänyt ostamaan lippua tai ei ole näyttänyt sitä.
Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas HSL:ltä kertoo, että ongelmaan on löytynyt ratkaisu ja matkustajat saavat korjauksen puhelimiinsa joko tänään tai huomenna.
– Ongelmasta on ollut aika vaikea antaa selkeää informaatiota, kun sitä ei ole ollut kaikilla, Kotikangas kertoo.
Ongelma ilmaantui, kun HSL-sovellukseen tuli ohjelmapäivitys. Sovellus on käyttäytynyt epävakaasti niillä käyttäjillä, joilla on puhelimessaan sen uusin versio.
– Hajonnut versio on käytössä vasta 10 prosentilla ios-käyttäjistä ja 15 prosentilla android-käyttäjistä. Tämä ei siis koske kuitenkaan valtavan suurta joukkoa. Ongelma on meistä kuitenkin aidosti harmillinen, vaikka se ei olekaan piinannut kaikkia.
On Kotikankaan mukaan vaikea sanoa, miten monta ihmistä prosentit tarkoittavat: HSL-sovelluksen on ladannut puhelimeensa kaksi miljoonaa ihmistä, mutta kaikki eivät käytä sitä aktiivisesti.
Korjattu versio latautuu automaattisesti niiden käyttäjien puhelimiin, jotka ovat valinneet puhelimensa asetuksista automaattiset päivitykset. Muiden täytyy käydä erikseen lataamassa päivitys sovelluskaupasta.