EU valmistelee helmikuun aikana datan käyttöön liittyvää asetusta. Jos autojen tuottamaa dataa koskeva sääntely jätetään siitä pois, aiheuttaa se Autoliiton mukaan jopa 65 miljardin euron kustannukset vuoteen 2030 mennessä autoilijoille ja itsenäisille palveluntuottajille.
Valmisteltava asetus käsittelee yleisesti kaikkea dataa. Siinä määritellään, kuka pääsee dataan käsiksi ja voi käyttää näitä tietoja.
Tiedotteen mukaan autoalaa koskeva sääntely ollaan jättämässä kokonaan pois asetuksesta. Vaarana on, että auton omistaja ei pääse jatkossa päättämään autonsa keräämästä datasta. Autonvalmistaja olisi hänen sijassaan se, joka päättää, kuka saa lukea tai käyttää dataa.
Nykyaikaiset autot keräävät valtavat määrät erilaista dataa, jota voi hyödyntää monin tavoin. Tiedotteessa arvellaan, että harva autoilija tulee ajatelleeksi, mitä kaikkea tietoa oma auto tallentaa ja välittää eteenpäin.
Autot voivat kerätä muun muassa paikka- ja vikatietoja, tietoa polttoaineen ja öljyn määrästä, kuljettajan ajokäytöksestä, kuten ajonopeudesta eri tilanteissa ja jarrutuksista ja rekisteröityneen käyttäjän henkilökohtaisia tietoja.
Autoliitto korostaa, että auton omistajan tai haltijan tulee aina itse voida päättää, kuka tietoja hyödyntää. Tämän merkitys korostuu jatkossa, koska yhä useampi palvelu on riippuvainen datasta ja pääsystä sen käyttöön.
– Jos autonvalmistaja voi omia nämä tiedot, se voi myös päättää mitä palveluita kuluttajalle on tarjolla ja kuka niitä pystyy tuottamaan ja mihin hintaan. Se vähentää kilpailua, mikä harvemmin tarkoittaa kuluttajan kannalta mitään hyvää, tiedotteessa todetaan.
Autoliitto vaatii yhdessä monien järjestöjen kanssa sellaista lainsäädäntöä, joka varmistaa EU:ssa kuluttajan valinnanvapauden ja vapaan kilpailun yritysten kesken tietoturvaa unohtamatta.