Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Varoitus syöjäsäästä autoilijoille: Kelirikko teki teistä reikäisiä ja huonokuntoisia – Vantaalla useita autoja vaurioitunut

Rengas uppoaa kuoppaan, ja vesisuihku lentää kaaressa pientareelle asti. Kulunut talvi ei ole kohdellut teitä hellästi.

Ely-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Jami Vähäsoini kertoo, että viimeiset pari viikkoa ovat olleet päällysteille todella vaikeita.

Talven vaihtelevat kelit ovat saaneet erityisesti vilkkaimpien teiden päällysteet vaurioitumaan nopeasti ja päällysteen huonosta kunnosta varoitetaan monin paikoin.

Tienkäyttäjiltäkin edellytetään tarkkaavaisuutta, sillä suurikin vaurio voi vilkkaalla tiellä syntyä nopeasti.

Itä-Uudenmaan poliisi varoitti kelirikosta keskiviikkona. Poliisin mukaan useampi ajoneuvo Katriinantiellä Viinikkalassa oli kelirikon vuoksi vaurioitunut.

Päällystevaurioiden syynä on veden jäätyminen ja sulaminen päällysteen huokosissa sekä veden ja liikenteen aiheuttama rasitus.

– Vaikka lämpötila näyttäisi olevan plussan puolella, tienpinnat menevät usein yöllä pakkaselle. Kun päällyste on harvaa tai siinä on pieni vaurio ja sinne jäätyy vettä, tie voi alkaa purkautua nopeastikin siitä kohdasta, Kaakkois-Suomen ely-keskuksessa työskentelevä Vähäsoini kertoo.

Isoilla teillä on yleensä kaksi kerrosta asfalttia. Jos vesi pääsee kerrosten väliin ja jäätyy sinne, tie alkaa vahingoittua.

– Vaurioita on tullut yllättäviin paikkoihin. Esimerkiksi Länsiväylällä on ihan uusia vaurioita ja rampit ovat purkautuneet nopeasti. Kantatie 51 Kirkkonummelta länteen on erityisen pahassa kunnossa.

Reikien paikkauksia tehdään Vähäsoinin mukaan tarkastuskierroksilla tehtyjen havaintojen ja tienkäyttäjiltä saatujen palautteiden perusteella.

Ongelmana on se, ettei öljysorapaikkaus välttämättä kestä kauan.

– Vaikeimpia ovat iso laattamaiset vaurioalueet, koska paikkamassa lähtee herkästi renkaiden mukana pois. Pienemmät reiät ovat helpompia.

– Päällysteen kunto voi muuttua nopeastikin. Vaikka reikä olisi paikattu samana päivänä, paikkamassa voi olla jo lähtenyt. Paikkausmenetelmiä on näissä olosuhteissa hyvin rajoitetusti käytettävänä ja vaurioita syntyy tällä hetkellä enemmän kuin ehditään paikata.

Keväämmällä teitä pystytään paikkaamaan konetiivistetyllä valuasfaltilla, joka on öljysorapaikkausta kestävämpi.

Teitä uusitaan perustienpidon rahoituksella, josta päättää eduskunta. Uusittavien kohteiden valinnassa huomioidaan Vähäsoinin mukaan liikennemäärät ja kuntomittaukset.

– Eihän sitä rahaa ole koskaan liikaa. Korjausvelkaa on, ja se varmasti näkyy, Vähäsoini muotoilee.

Pääkaupunkiseudun pääväylät ovat Vähäsoinin mukaan tienpitäjälle haasteellisia, koska kunnon talvea ei välttämättä tule, suolaa joudutaan käyttämään paljon ja liikennemäärät ovat suuret.

– Jos ajaa Ouluun ja takaisin, koko matkalla ei välttämättä ole kuin pari reikää, mutta täällä ei tarvitse ajaa kauan Kehä ykköstä tai Länsiväylää, niin reikiä löytyy.