Tikkurilan ratikkatunnelissa ”miljoonien eurojen riskit” – Nyt puhuvat lähitalojen osakkaat

Vantaan ratikkaan liittyvä tunnelihanke on hoidettu huonosti, ja siksi se on aiheuttanut kohinaa. Sitä mieltä on tikkurilalaisen taloyhtiön Vantaan Piletin hallituksen puheenjohtaja Petteri Puhakka. Ratikkatunneli kulkisi Puhakan kotitalon viereisen Ratakujan alla.

Virkamiesten laatimassa riskiselvityksessä ilmaistaan, että tunnelin rakentamisen vastustus läheisissä taloyhtiöissä saattaa johtaa jopa riitelyyn käräjillä.

Puhakan mielestä taloyhtiöiden ja kaupungin välinen riitely voidaan välttää sillä, että kaupunki ryhdistäytyy tekemään kunnolliset ja luotettavat selvitykset.

Mitä selvityksiä Puhakka kaipaa?

– Miten kaupunki uudistaisi taloyhtiöiden kanssa laaditun maanvuokrasopimuksen? Missä olisivat tunnelin rakentamisen aikaiset parkkitilat ja miten tunneli voidaan rakentaa savimaahan ilman, että siitä seuraa isoja riskejä taloille? Miksi junaradan alle tehdään tunneli, vaikka lähellä on jo kolme valmista alikulkua? Puhakka luettelee.

Hän korostaa, ettei sinänsä vastusta ratikkaa.

– Vielä kolme kuukautta sitten vastustin ratikkaa, koska Vantaa on sitä ajatellen liian hajallaan. Nyt sanon, että jos joku haluaa uskoa ratikan tuovan miljardituloja kaupungille, niin uskokoon. En kuitenkaan pidä siitä, että asioita perustellaan virheellisesti eikä kaikkia vaihtoehtoja selvitetä.

Paljon kokemusta rakentamisesta on tunnelilinjauksen vieressä sijaitsevan taloyhtiön Vantaan Piccadillyn osakkaalla, insinööri Raimo Poikelalla. Hän on toiminut vuosikymmeniä rakennusyhtiöiden johtotehtävissä ja vastannut muun muassa Kielotornin ja "Ylivedon talon" rakentamisesta.

– Tikkurilan tunnelin rakentamissuunnitelma ei välttämättä ole realistinen. Olin mukana, kun Forumin alle tehtiin tunnelia. On mahdollista, että Ratakujan alla on samanlaista liejua kuin Forumin alla. Silloin tunneli voidaan tehdä vain maat jäädyttämällä, ja se tulee hyvin kalliiksi.

Poikela on huolissaan myös talojen kohtalosta.

– Tunnelin vieressä on normaalisti paalutettuja taloja. Riskit ovat suuret. Riskejä tuo myös pohjavesi. Maaperäselvitykset tulee tehdä huolella.

Yksi Piletin osakkaista on kaupunginhallituksessa vaikuttava Sakari Rokkanen (kok.). Hän on jäävännyt itsensä tunnelin asemakaavaa koskevasta päätöksenteosta, mutta ottaa kantaa osakkaana.

Hän toivoo Puhakan tavoin taloyhtiöiden ja kaupungin löytävän ratkaisut, jotta mahdollinen hanke haittaa asumista mahdollisimman vähän.

– Uskon, että osakkaiden enemmistö suhtautuu positiivisesti Tikkurilan kehitykseen, Rokkanen lausuu.

Hän katsoo, ettei käräjöinti olisi kenenkään etu.

– Periaatteellisessa riitelyssä oikeusasteissa voittavat vain juristit.

Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin muistuttaa, että taloyhtiöiden lisäksi sanansa on sanottavanaan muun muassa Väylävirastolla, jonka asettamien ehtojen täyttämisestä voi koitua muhkea lisälasku ratikan kustannuksiin.

– Mikäli junaradan alla kulkevan ratikkatunnelin rakennustyöt eivät saa aiheuttaa lainkaan katkoja junaliikenteeseen, niin rakentamista voidaan tehdä vain hetki keskellä yötä.

Eri osapuolten pitäminen tyytyväisenä voi tarkoittaa urakan hidastumista ja sopimuksia, jotka maksavat. Kuinka paljon riskien realisoituessa joudutaan käyttämään lisää rahaa arvioidun ratikkabudjetin päälle?

– Kyllä ne kustannukset ovat miljoonia euroja, Westlin vastaa.

Lue myös: Tikkurilassa asuva Kalevi pelkää, että ratikkatyömaa estäisi pääsyn arvostetuille parkkipaikoille – Tunnelin rakentaminen vaatisi räjäytyksiä kotitalojen vieressä

Selvitys: Ratakujan tunnelin hinta noussut 15 miljoonaa euroa – vaihtoehto olisi silti paras reitti ratikalle Tikkurilassa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut