Helsinkiläisen Jyri von Grossin SexShop muutti kolmisen vuotta sitten Vantaan Ikean lähelle Porttipuistoon alkuperäisiltä sijoiltaan Kalliosta, jossa tilan puolesta tulivat seinät auttamatta vastaan.
Yritys on toiminut jo 50 vuotta.
– Netti on muuttanut kuvioita. Alan liikkeitä on vähemmän kuin 10–20 vuotta sitten. Tosin ennen vanhaanhan liike saattoi tarkoittaa sitä, että lyötiin teipit ikkunaan ja sisällä saattoi olla tarjolla vain pari repaleista Ratto-lehteä, von Gross heittää.
Hän kuvaa tämän päivän kilpailutilannetta erittäin kovaksi.
– On muutamia suuria pajoja, jotka toimivat isoin budjetein ja kovin ottein. Myös globaali nettikauppa puskee tänne, nettiin on helppo tehdä suomenkielisiä sivuja.
Tuotteet ja asenteet ovat muuttuneet.
– Tuotteet voidaan nyt tuoda esiin ja kanaviin, joka tavoittavat ihmiset. Ala on oikealla tavalla arkipäiväistynyt, koska kyllähän erotiikka kuuluu ihmisen elämään ja on hyvä asia, jos sen kanssa on sujut.
Tuotteet myyntiin saadaan Euroopasta, etupäässä Saksasta ja Alankomaista.
– Suunnittelijat ovat kovan tason kavereita ja erotiikka-alasta on tullut globaalistikin aivan toisenlainen. Nykyäänhän tämä on ihan lifestylea, Gross sanoo.
– On hierontaöljyjä, asuja, kondomeja, ja totta kai välineitäkin, mutta ne ovat kehittyneet lelumaisemmiksi. Uutuuksia tulee hirveällä tahdilla.
Punainen Kuu -myymälöitä Tikkurilassa ja Hämeenlinnassa pyörittävä Anssi Mattila puhuu hänkin kulttuurin muutoksesta alalla.
– Kun ennen oltiin syntisiä, kamalia ja pelottavia, nyt ihmiset ovat heränneet huomaamaan, että hetkonen, tuonne kauppaanhan voi oikeasti mennä.
Mattilan Vantaan liike on hivenen hämeenlinnalaista vanhempi. Hän osti alun perin Kielotiellä pyörineen bisneksen kymmenen vuotta sitten toimiessaan naapurissa kaihdinliikkeen myyntipäällikkönä. Nyt liike sijaitsee Peltolantiellä.
– Pääsimme pimeästä paikasta parempaan samalla kun koko ala alkoi muuttua vähän muoti-ilmiöksikin, Mattila iloitsee.
– Korona räjäytti homman meillä aivan totaalisesti. Kun kaikki alkoivat ympärillä panna ovia kiinni, luulimme joutuvamme sulkemaan Hämeenlinnan pään kokonaan. Sitten myymäläpäällikkö soitti, että apua, täällä ei enää pärjätä, kun tulee niin paljon ihmisiä. Joukossa oli paljon vanhempia naisia.
Mattila kertoo euromääräisen myynnin olevan liikkeen myymälöistä isompaa kuin nettikauppa.
– Netin osuus on 35–40 prosenttia.
Myös hän puhuu uutuuksien määrästä.
– Niitä tulee kamalaa tahtia, vähintään parikymmentä viikossa. On aika rumbaa tutkia ja opiskella ne kaikki. Jokainen tuote pitää avata ja katsoa, mitä se on syönyt.
Lue myös:
Erotiikkaliikkeissä uusi suosikki: Nyt pääsee osalliseksi toisen nautiskelusta