Vantaan Moottorikerhon kolme Jannea ratkaisi arvalla, kuka heistä menee kuskiksi Päijänteen ympäriajoihin – "Kun lähdetään kilpailemaan, lähdetään voittamaan", kiteyttää valituksi tullut Leanderin Janne

Urheilu: Endurokilpailu Päijänteen ympäriajo, tuttavallisemmin Päitsi, ajetaan ensi viikonloppuna jo 86. kerran. Kaksipäiväinen urakka päättyy sunnuntaina 20.3. viime vuosilta tuttuun tapaan Vantaan Vauhtikeskukseen.

Vuonna 1927 ensimmäisen kerran ajettu keväinen moottoripyöräkoitos, Päijänteen ympäriajo, on ollut tauolla vain 1940–1948 toisen maailmansodan aikana ja sen jälkimainingeissa sekä 2020 koronapandemian takia.

Viikon päästä ajettava kisa on samalla Suomen Moottoriliiton ja pääjärjestäjä Helsingin Moottorikerhon 100-vuotisjuhlakilpailu. Osallistujia on eri luokissa satoja, joukossa myös useita vantaalaisia, muun muassa Janne Leander, 47. Hänen osallistumisensa ratkaisi arpa.

Vantaan Moottorikerhon Janne-kolmikko, johon Leanderin lisäksi kuuluvat Janne Mukkala ja Janne Rantanen, nimittäin käynnisti taannoin yhdessä Janne goes Päitsi -projektin, jonka päätteeksi yksi heistä olisi Päitsissä kilpakuljettajana, kaksi muuta lähes yhtä vaativissa huoltohommissa. Kuskin paikka ratkaistiin sopimuksen mukaan arvalla. Hatusta nousi Leanderin nimi.

SM-luokassa B3 ajava Leander lähtee Päitsille nyt kuudetta kertaa.

– Edellisestä on 16 vuotta. Vettä on sen jälkeen virrannut Vantaassa niin paljon, etten oikein muista parhaita sijoituksiani. Aika vielä tuppaa kultaamaan niitä.

Leander on harrastanut kilpamoottoripyöräilyä 15-vuotiaasta asti.

Kaikki hauska maksaa, niinhän se on.

– Aluksi ajoin enimmäkseen motocrossia ja siinä sivussa enduroa. Välillä tuli harrastettua muuta huippu-urheilua. Kymmenisen vuotta sitten aloitin aktiivisen ajamisen uudestaan, kertoo tuossa välissä salibandya liigatasollakin pelannut Leander. Lopelta lähtöisin oleva Leander edusti tuolloin nurmijärveläistä SB-Prota.

– Yksi salibandyn SM-kultakin on tullut voitettua, kun olin SSV:ssä fysioterapeuttina.

Päijänteen ympäriajo ajetaan aina kevättalvella. Ajo-olosuhteet vaihtelevat. Useimmiten rapa roiskuu.

– Keli on, mitä on, Leander sanoo.

– Tällaiselle ”tappijalalle” pikku pakkanen olisi sopivin vaihtoehto.

Suurin osa Päitsistä on siirtymiä eli maantieajoa muun tieliikenteen seassa maastokokeelta seuraavalle. Siirtymien pituudet ovat jopa kymmeniä kilometrejä.

– Jos on märkä keli, kamppeet kastuvat maastopätkillä ja siirtymissä tulee sitten kylmä. Se on haasteellisinta koko hommassa, Leander muistelee.

– Onneksi nykyään saa siirtymien ajaksi pukea haalarit päälle.

Kaksipäiväisessä kisassa kuskeille kertyy ajokilometrejä kaikkiaan 700–800. Maastokokeita on 20–30 ja niiden kilometrimäärä yhteensä yli 200 kilometriä. Ajoaikaa kertyy kumpanakin päivänä noin kymmenen tuntia, ja maastokokeiden ajoaikakin on viikonlopun aikana noin kuusi tuntia.

Kuusi vuotta sitten Leander oli Päitsillä huoltohommissa. Nekään eivät ole herkkua.

– Silloin sanoin, etten enää ikinä mene huoltohommiin. Ennemmin vaikka ajan, Leander naureskelee.

Nyt huoltohommat lankesivat arvonnan myötä Rantaselle ja Mukkalalle, joista jälkimmäinen ajoi viime viikonloppuna Jämsässä käydyssä kansallisessa kisassa yleiskilpailun kakkoseksi.

– Sen vuoksi toivoin sormet ristissä, että Mukkala voittaisi arvonnan, Leander myöntää.

Mutta loppujen lopuksi Päitsillä ajaakin kolmesta Jannesta kaksi, kun Mukkalakin, koko Janne goes Päitsi -idean isä, loppujen lopuksi saatiin porukalla ylipuhutuksi Jämsän kisan jälkimainingeissa.

– Kaimalla tulee ilman muuta olemaan kovempi kyyti kuin minulla, kenties ihan podiumille asti. Mutta tosissani lähden haastamaan, Leander vakuuttaa.

Päitsissä, kuten endurossa muutenkin, kilpaillaan useissa eri luokissa. Päitsissä arvostetuin on yleiskilpailun voitto.

– Kun lähdetään kilpailemaan, lähdetään voittamaan, Leander tiivistää.

Kilpamoottoripyöräily ei ole halpaa huvia.

– Kaikki hauska maksaa, niinhän se on. Pääasiassa tämä vaatii omaa sponsorointia, mutta kustannuksia on saatu minimoitua myös monenlaisella yhteispelillä ja hyvän yhteistyökumppanin avustuksella, Jannet kertovat.

– Tarkemmin kustannuksia on parempi olla laskematta.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut