Raportti paljastaa ratikkatunnelien plussat ja miinukset – Tikkurilan Ratakujan tunneli on paras, vaikka se onkin kallis

Liikenne: Hankejohtaja kertoo, miksi ratikkaa ajetaan Ratakujan tunneliin.

Jos Vantaan ratikka päätetään rakentaa, miksi Tikkurilaan on tehtävä kallis tunneli, vaikka juna-aseman lähistöllä on jo useita alikulkuja?

Siinä kysymys, joka on ollut monien huulilla erityisesti sen jälkeen, kun Vantaan kaupunginhallitus laittoi nähtäville asemakaavamuutoksen, jossa ratikan reitiksi määritellään Ratakujan tunneli.

Ratakujan ratkaisussa ratikan reitti kulkee Tikkurilassa pääradan ali ja pääradan länsipuolella tunnelissa Ratakujan alla. Maanpinnalle ratikka nousee Kielotiellä aivan Tikkurilan keskustassa.

Tarkastelussa on ollut myös muita linjausvaihtoehtoja. Vantaan kaupunki julkaisi 10. maaliskuuta raportin, joka esittelee seitsemän eri vaihtoehtoa; niiden vahvuudet, heikkoudet ja kustannukset. Vaihtoehdot ovat Valkoisenlähteentien kierto, Lummetien tunneli, Asematien pitkä tunneli, Väritehtaanpolun tunneli, Tikkurilantien kierto, Tikkurilaan päättyvät linjat ja Ratakujan tunneli.

Vantaan ratikan hankejohtaja Tiina Hulkko toivoo, että raportti antaisi vastauksen kysymykseen, miksi Ratakujan tunneliratkaisu on paras. Paras siitäkin huolimatta, että tunnelin rakentamisessa pääradan ja kapean Ratakujan alle on ongelmansa. Hulkko korostaa, etteivät muutkaan vaihtoehdot ole ongelmattomia.

Ratakujan tunnelin rakentaminen on tavallisen haastavaa.

– Jos tarjolla olisi helppo ratkaisu, niin totta kai se valittaisiin. Sellaista ei ole. Eräs rakennusalan konkari totesi Ratakujan tunnelin rakentamisen olevan ”tavallisen haastavaa”, Hulkko sanoo.

Hulkko toteaa Ratakuja-ratkaisun olevan toimivien vaihtoyhteyksien kannalta ylivoimainen muihin ratkaisuihin verrattuna. Kävelymatka ratikan pysäkiltä pääradan juniin jää hyvin lyhyeksi.

– Esimerkiksi Hakunilasta Helsinkiin menevä valitsisi todennäköisemmin bussin, kuin ratikka-junavaihtoehdon, jos ratikasta junaan olisi pitkä kävelymatka.

Pahimmillaan se tarkoittaisi Hulkon mukaan sitä, että ratikan rakentamisesta huolimatta bussiliikenteeseen tulisi panostaa lisää rahaa. Silloin kustannuksia tulisi sekä ratikasta että bussiliikenteen lisäämisestä.

Ratakujan tunnelin hinta on korkea. Se ei kuitenkaan poikkea raportin mukaan juurikaan muiden vaihtoehtojen hinnoista. Ratikkareitin rakentaminen Tikkurilaan tulee joka tapauksessa kalliiksi.

Vaihtoehtojen tarkastelussa on otettu huomioon kaikki mahdolliset ennustettavissa olevat muutokset. Yksi muutos kaupunkikuvassa saattaisi jättää Ratakujan ratkaisun toiseksi. Se olisi rakennuksen purkupäätös.

– Mikäli Väritehtaanpolun varrella oleva asuinkerrostalo päätettäisiin purkaa, niin siinä tapauksessa Väritehtaanpolun tunneliratkaisuksi kutsuttu vaihtoehto saattaisi olla mahdollinen.

Vaihtoehdossa ratikka kulkisi tunnelissa suurin piirtein Tikkurilan aseman nykyisen eteläisen alikulun kohdassa.

– Siinä tapauksessa pääradan alitus tulisi tehdä vinottain. Vielä ei ole tietoa, olisiko sellainen edes mahdollinen. Ja asuintalon purkupäätös tulisi tehdä vuoden sisällä. Tällaista ei kuitenkaan ole näköpiirissä, Hulkko täsmentää.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut