Talvirenkaita tulee käyttää maaliskuun loppuun asti, mikäli olosuhteet ovat talviset ja tiet liukkaita. Myös nastarenkaita saa käyttää maaliskuun jälkeen, jos keli sitä vaatii, muistuttaa Liikenneturva tiedotteessaan.
Kevätaurinko on sulattanut katuja Etelä-Suomessa, mutta Keski- ja Pohjois-Suomessa eletään vielä täyttä talvea.
– Osassa maata rapina nastojen alla kertoo, että jää ja lumi on sulanut alta. Silti renkaanvaihtoa kannattaa vielä punnita monelta kantilta ja ennakoida omia ajojaan. Sama koskee kitkarenkaita, kehottaa tiedotteessa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.
Tiedotteessa muistutetaan, että auton kuljettaja on vastuussa siitä, että autossa on oikeanlaiset renkaat. Jos suuntaa pohjoiseen, tai ei ole valmis jättämään autoa talliin liukkaina kevätaamuina tai lumisohjossa, ei renkaita kannata vielä vaihtaa.
Liikenneturvan selvityksen mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista kertoo tarkistavansa renkaiden kunnon säännöllisesti.
– Renkaat on hyvä ratsata eli tarkistaa urasyvyydet vähintäänkin silmämääräisesti samalla, kun seuraa ilmanpaineita tasaisin väliajoin ympäri vuoden. Renkaiden vaihdon yhteydessä on syytä tehdä tarkempi kuntotarkastus sekä talvi- että kesärenkaille, Vuoristo selvittää.
Renkaat ovat tiedotteen mukaan turvallisuuden kannalta yksi tärkeimmistä varusteista autossa. Koko ajoneuvon hallinta riippuu niiden pitävyydestä.
Uutena kesärenkaiden urasyvyys on noin 8 millimetriä. Lain mukaan urien vähimmäissyvyyden pitää olla 1,6 milliä. Jo ennen sitä renkaat ovat menettäneet ison osan pito-ominaisuuksistaan, jolloin etenkin sateella vesiliirtovaara kasvaa.
Myös renkaiden valmistusvuosi kannattaa tarkistaa renkaanvaihdon yhteydessä.
– Moni ei tule ajatelleeksi, että renkaillakin on parasta ennen päiväys. Renkaaseen on painettu koodi, joka kertoo valmistusvuoden ja kuukauden. Renkaan kokonaisikä on kansainvälisten suositusten mukaan enintään 10 vuotta ja käyttöikä kuusi vuotta. Renkaan ominaisuudet heikkenevät myös vuosien myötä, Vuoristo sanoo.