Kaupunki: Teiden kunto raivostuttaa ja palautekanavat käyvät kuumina.
Vantaalaiset ovat kuluvana talvena olleet poikkeuksellisen tyytymättömiä teiden ja katujen hoitoon.
Katujen kunnossapidolle tulee aina talvisin paljon palautetta, mutta tämän talven aikana palautteita on tullut selvästi aikaisempia talvia enemmän, Vantaan kaupungin kunnossapitopäällikkö Jyrki Vättö toteaa.
– Tarkkaa lukua palautteiden määrästä ei ole antaa, mutta puhutaan tuhansista. Pelkästään pikapalautteita on tullut tänä talvena ja alkukeväänä noin 6 000 kappaletta.
Kaupungin sivuilla on oma kohtansa pikapalautteelle. Sen lisäksi palautetta voi antaa puhelimitse, sähköpostitse ja verkkosivujen palauteportaalin kautta.
Palautemäärän kasvu on luonnollinen seuraus runsaasta lumimäärästä ja jäästä, Vättö sanoo.
– Lumen ja jään sulettua palautetta tulee päällysteiden huonosta kunnosta.
Tarkkaa lukua palautteiden määrästä ei ole antaa, mutta puhutaan tuhansista.
Vantaan kunnossapitopäällikkö Jyrki Vättö.
Teiden reikiintyminen on Vätön mukaan täysin ennustamatonta.
– Tiehen saattaa syntyä reikä hetkessä, eikä sen syntymistä voi tietää ennakkoon. Kun reikä havaitaan, tai siitä saadaan palaute, niin se pyritään tietysti mahdollisimman nopeasti paikkaamaan.
Moni pelkää tiessä olevien monttujen ja reikien vaurioittavan autoa. Vättö muistuttaa, että kaupungilta voi hakea vahingonkorvauksia kulkupeliin tulleesta vauriosta. Korvausvaatimuskaavake löytyy kaupungin nettisivuilta.
Korvausvaateessa tulee kertoa vaurion syntymisen tarkka tapahtumapaikka ja päivämäärä. Hakemukseen on hyvä liittää valokuvia vaurioista tai kohdasta, joka on vaurion aiheuttanut.
Rahallista korvausta vaadittaessa korvaussumman tulee perustua toteutuneisiin kustannuksiin.
– Mitään ”avointa piikkiä” Vantaan kaupunki ei voi antaa vauriota korjaavalle. Kaupunki pyytää usein vastuutahoilta selvityksen ja laatii sen perusteella oman kantansa asiaan.
Epäselvyyttä on Vätön mukaan usein siitä, mitkä tiet kuuluvat kaupungin vastuulle ja mitkä valtion. Valtatiet, kuten Hämeenlinnanväylä, Tuusulanväylä ja Kehä III, osataan mieltää valtion hoidettaviksi. Sen sijaan monille tulee yllätyksenä, että valtiolle kuuluu myös vanhoja maanteitä, kuten Riipiläntie, Katriinantie, Sipoontie ja Kulomäentie.
– Valtion vastuulle kuuluu myös osia vanhoista maanteistä, kuten esimerkiksi Koivukylänväylästä ja Korsontiestä.
Myös Finavian kontolla on Vantaalla katuja lentokentän lähistöllä. Niitä ovat muun muassa llmakehä, Lentoasemantie, Ilmailutie, Teknikontie, Terminaalitie, Tietotie.
– Lisäksi Vantaan kaupungissa on pitkälti toistasataa yksityistä tiekuntaa. Niiden kunnossapidosta vastaa kaupunki tai kaupunkitiekunnat itse. Kaupunki vastaa noin puolesta, kunnossapitopäällikkö Vättä kertoo.
Koska vastuu teistä jakaantuu, mahdollisiin korvaushakemukseen on syytä merkitä vahinkopaikka tarkasti.
– Vastuutahot vaihtelevat kovin paljon myös niissä tilanteissa, kun vahinko tapahtuu kiinteistöjen pihalla.
Lue myös: Ylitiemestari kertoo, mikä häntä riepoo Vantaan katujen kunnossapidossa