Asemien rikkinäiset hissit ja liukuportaat sapettavat Vantaalla – "Hän oli jumissa siellä lasten kanssa"

Ilkivalta, säänvaihtelut, hiekoitus ja varaosien viipyminen kiusaavat juna-asemien kulkureittejä.

Rautatieasemien liukuportaiden toimimattomuus kiusaa ihmisiä ja varsinkin Koivukylässä siitä on tullut enemminkin sääntö kuin poikkeus.

– Ne ovat aina rikki, Melissa Oinas sanoo.

Ketterästi liikkuvat pystyvät harppomaan jämähtäneitä portaita, mutta jos on vaivoja jaloissa tai raskaat kantamukset, liukuportaita olisi helpompi ja keveämpi kulkea.

– Itse jaksan kävellä, mutta minua säälittävät esimerkiksi vanhat ihmiset, Oinas jatkaa.

Vaihtoehtona on hissi, mutta kun sekin on kovin usein epäkunnossa.

– Tuurilla toimii, naurahtaa Jenniina Rajasaari.

Jos hissi on rikki, lapsen rattaat on kannettava.

– Raskasta on, kun hissi ei toimi.

Myös hissin epäsiisteys harmittaa Rajasaarta. Viimeksi siellä oli oksennusta.

Hissi voi mennä epäkuntoon myös kesken kyydin. Niin kävi Melissa Oinaan puolisolle hiljattain yhtenä sunnuntaina.

– Hän oli jumissa siellä lasten kanssa.

Hissi pysähtyi melkein heti sen jälkeen, kun se oli lähtenyt liikkeelle. Oinaan puoliso sai apua soittamalla hississä olevaan hätänumeroon. Avunsaanti kesti puolisen tuntia.

Lue myös: Liukuporrasjumi jatkuu Tikkurilan asemalla – "Asemien liukuportaiden kanssa on Suomen oloissa todella paljon haasteita"

Rekolassa asuva Tanja Kullström kävi kaupassa vaunuissa istuvan lapsensa kanssa Koivukylässä ja kertoo toivoneensa etukäteen, että kunpa hissi toimisi.

Hänellä on kokemuksia, että hissi on usein epäkunnossa.

– Jos se ei toimi, on kierrettävä pidempi matka laiturille.

Myös Korson aseman hissi on Kullströmin mukaan usein rikki. Samanlainen kokemus on vain etunimensä kertovall korsolaisella Lealla, joka kävi kaupassa Koivukylässä. Hän liikkuu rollaattorilla, joten hissi on hänelle välttämätön.

Myös pyörätuolilla kulkeville hissi on tärkeä, ettei laiturille ja junaan päästäkseen tarvitse kiertää pitkää, aikaavievää matkaa luiskia pitkin.

Suviksi esittäytyvä nainen ei käytä liukuportaita eikä hissiä Koivukylän asemalla, mutta on pannut merkille niiden toimimattomuuden.

– Miksi ne eivät toimi, hän ihmettelee ja toivoo, että mainosrahat laitettaisiin varsinaisen toimintaan eli joukkoliikenteen toimivuuteen eikä turhaan markkinointiin.

Kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu Väylävirastosta sanoo, että liukuportaat kokevat Koivukylässä "kohtuutonta ilkivaltaa" eivätkä ne ole siltä rauhassa myöskään muilla asemilla. Kiusaa muille matkustajille tehdään muun muassa portaiden tahallisella pysäyttämisellä.

Vuosien taistelun jälkeen Helsingin Malmin aseman liukuportaat poistettiin kokonaan, koska niitä ei saatu toimiviksi. Tilalle tehtiin tavalliset portaat ja toinen hissi.

Liukuportaiden koneistoa koettelee ilkivallan lisäksi lämpötilojen vaihtelu ja myös hiekoitushiekka on myrkkyä koneistolle.

Hissit huolletaan Liehun mukaan säännöllisesti, mutta varaosia voidaan joutua odottamaan pitkiäkin aikoja.

Väyläviraston vastuulla ovat asemien liukuportaat ja hissit, jotka sijaitsevat ulkotiloissa.

Korjaukset

Tikkurilassa iso remontti

Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan aseman jälkeen Suomen kolmanneksi vilkkaimmalla asemalla Tikkurilassa liikkuu päivittäin kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Aseman liukuportaat ovat kovalla käytöllä ja niitä on jo jouduttu korjaamaan vuonna 2015 valmistuneella asemalla. Laitureille 2–3 vievät liukuportaat korjattiin parisen vuotta sitten. Nyt korjataan raiteille 4–5 johtavia liukuportaita. Työn pitäisi valmistuu tällä viikolla.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut