Jos uuden auton haluat nyt, ehkä yllätyt. Tänään tilattu uusi auto saatetaan nimittäin toimittaa vasta 1,5 vuoden kuluttua.
– Jos uuden auton toimitusajat ovat normaalisti olleet 2–5 kuukautta, tällä hetkellä voi sanoa, että ne ovat puolesta vuodesta vuoteen, jopa 1,5 vuoteen. Ilmiö koskee henkilöautoja, pakettiautoja ja kuorma-autoja, sanoo liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan tiedotuskeskuksesta.
Ongelmat johtuvat maailmanlaajuisista toimitusongelmista. Komponentti- ja johdinpula on vaivannut jo pitkään, mutta tänä keväänä Venäjän hyökkäys Ukrainaan on heikentänyt niiden saatavuutta entisestään.
Lisäksi sotatilanne on nostanut raaka-aineiden hintoja, sillä sekä Ukraina että nyt pakotteiden kohteena oleva Venäjä ovat tärkeitä perusmetallien tuottajia.
Autokaupoista vahvistetaan, että joitakin autoja joutuu nyt odottamaan kuukausia pitempään kuin aiemmin. Tilanne vaihtelee kuitenkin hurjasti paitsi eri merkkien välillä, myös saman merkin ja jopa saman mallin sisällä.
K-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että esimerkiksi Audilta saa yhden täyssähkömallin tehtaalta 4–5 kuukaudessa, kun taas toista mallia voi joutua odottamaan yli 12 kuukautta.
Laakkosen kehitys- ja markkinointijohtaja Mikko Mykrä kertoo, että BMW:ltä saa ladattavan hybridin jopa saman tien, sillä erityisesti kolmos- tai vitossarjan autoja on hyvin varastossa. Sen sijaan uusimman täyssähkömallin toimitusaika voi olla toista vuotta.
Jopa tietty verhoilumateriaali voi tällä hetkellä nytkäyttää toimitusaikaa eteenpäin.
Mikko Mykrä, Laakkonen
Rinta-Joupin Autoliikkeen automyynnin johtaja Jukka Myntti mainitsee, että lähes kaikkien merkkien ladattavissa hybrideissä ja täyssähköautoissa on nyt pitkät toimitusajat. Poikkeuksiakin löytyy. Esimerkiksi suosittua Mitsubishin nelivetoista ladattavaa hybridiä saa heti.
Toimitusajat ovat nyt venyneet erityisesti juuri täyssähköautojen toimituksissa, sanoo Hanna Kalenoja.
– Sähköautojen kysyntä on kasvanut nopeasti. Niissä tarvitaan akkuja ja akuissa on ollut niukkaa tuotantokapasiteettia. Siellä on pitkiä viiveitä. Sähköautojen kysyntä on ollut luontaisestikin kasvussa, mutta nyt vielä erityisesti polttoaineiden poikkeavan korkeat hinnat ovat siirtäneet kysyntää sähköautoihin.
Sähköautojen saatavuus takkuaa siitä huolimatta, että valmistajat Kalenojan mukaan priorisoivat niitä.
– Jos valmistaja on saanut mikrosiruja sataan autoon, se pyrkii laittamaan ne ladattaviin autoihin, koska se on strategista mallistoa, jota yritetään nyt saada markkinaan.
Toimitusaikojen pidentyminen koskee kuitenkin myös polttomoottoriautoja. Etenkin tämä koskee Kalenojan mukaan niitä merkkejä, jotka ovat saaneet osia Ukrainasta tai Venäjältä.
– Saattaa olla yli vuodenkin toimitusaikoja, vaikka puhutaan ihan normaalista bensiiniautosta.
Esimerkiksi Fordin Fiesta ja Focus ovat Laakkosen Mikko Mykrän mukaan malleja, joissa tavallista polttomoottoriautoakin saa odotella.
Mitä tarkemmat toiveet autolle on, sitä todennäköisempää on, että toimitukseen menee aikaa. Viivästykseen voi johtaa yllättävän pienikin valinta.
– Tällä hetkellä Volkswagenilta voi saada auton selvästi nopeammin esimerkiksi jättämällä pois sähköisen takaluukun, kertoo Riitta Karjalainen.
Komponenttitilanne vaihtelee tällä hetkellä viikoittain, joten kunkin varusteen vaikutus toimitusaikaankin vaihtelee nopeasti.
– Esimerkiksi tietyt avustavat järjestelmät voivat viedä tuotantoaikaa jopa useilla kuukausilla eteenpäin – tai jopa tietty verhoilumateriaali voi tällä hetkellä nytkäyttää toimitusaikaa eteenpäin, sanoo Mikko Mykrä.
Tällä hetkellä autotehtaiden tuotanto pyörii jo varsin hyvin, mutta vie aikaa ennen kuin pahimman pulan aikana kertynyt jono saadaan niillä purettua.