"Maalaiskaupungin epämääräinen leima hälvenee" – Näin kiinteistönomistajat vastasivat, kun Vantaa kysyi ratikan vaikutuksista asuinalueille

Aviapoliksen, Hakunilan ja Tikkurilan kiinteistönomistajat katsovat ratikan pääosin kehittävän suuralueitaan ja vahvistavan niiden vetovoimaa ja saavutettavuutta.

Osa kiinteistönomistajista kuitenkin pitää ratikkaa tarpeettomana ja katsoo, että sillä olisi negatiivisia vaikutuksia oman asuinalueen kehitykseen.

Tällaisia tuloksia Vantaan kaupunki sai kyselystä, jonka se teki kiinteistönomistajille viime syksynä ratikan kaavarungon suunnittelutyön taustaksi.

Kaupunki kysyi heiltä, millaisia vaikutuksia mahdollisella ratikan rakentamisella olisi Aviapoliksen, Hakunilan ja Tikkurilan suuralueille.

Kyselyä mainostettiin kaupungin eri kanavissa, kuten ratikan verkkosivuilla ja somekanavissa. Lisäksi suurimpia kiinteistökehittäjiä tavoiteltiin vielä erillisellä markkinointiviestillä. Kyselyyn saatiin 78 vastausta. Vastauksissa korostuivat asunto-osakeyhtiöiden näkemykset.

Lue lisää: Vantaalaiset eivät pääse äänestämään ratikasta – Valtuutettu: Ehkä kuntalaisilla on "väärä mielipide"

Aviapoliksessa ratikasta katsotaan olevan selkeää hyötyä: vastaajien mukaan ratikka houkuttelisi asukkaita ja yrityksiä sinne nykyistä paremmin:

– Ratikan tulo lisää alueen houkuttelevuutta ja tuo alueelle asukkaita ja niiden myötä palveluja.

– Parantaa koko alueen kilpailukykyä suhteessa muihin PKS:n alueisiin.

– Tulisi enemmän eloa ja asukkaita alueelle.

Ratikkaa ei mielestämme tarvita, koska se on kallis, jäykkä ja vanhanaikainen – herätkää!!

Vastauksien perusteella Aviapolikseen on nyt helppo päästä autolla mutta alueen kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikkumismahdollisuuksia sekä joukkoliikennettä on syytä parantaa.

Lue lisää: Vantaa selvitti ratikan vaikutuksia luontoon – liito-oravia ei havaittu reitin varrella

Hakunilassakin on jo nyt vastausten perusteella sujuvaa autoilla, kävellä ja pyöräillä, mutta joukkoliikenteessä nähdään parantamisen varaa. Monet vastaajat katsovat, että ratikka nostaisi Hakunilan profiilia ja houkuttelevuutta.

– Tämä parantaisi alueen vetovoimaa parhaiten ja nostaisi julkisen käytettävyyttä. Hakunilasta Tikkurilaan on tällä hetkellä melkein 30 minuutin matka käyttäen lyhennetyllä vuorovälillä kulkevaa bussia. Ja moni muukin matka Tikkurilan länsipuolelle kuten Jumboon on Hakunilasta tehty epämiellyttäväksi matkustaa julkisella. Nopea yhteys Tikkurilaan lyhentäisi julkisen liikenteeseen käytettyä aikaa ja voisi vähentää auton tarvetta joillakin henkilöillä, eräs vastaaja kirjoittaa.

Osa vastaajista on kuitenkin huolissaan siitä, että ratikka voi tärvellä Hakunilan omaleimaisen vehreyden:

– Alue menettää omaleimaisen, vihreän ja väljän ympäristön. Bussiliikenne toimii tälläkin hetkellä vallan hyvin suunnitellun ratikan reitillä. Ratikka ei tuo mitään lisäarvoa. Hakunilassa on myös riittävästi jo nyt asukkaita erilaisia palveluja varten, jos niille vaan annetaan sopivat tilat ja niitä oikeesti halutaan ihmisille tarjota.

Joissakin vastauksissa nousee myös esiin huoli parkkipaikkojen katoamisesta. Yhdessä vastauksessa todetaan myös, että Hakunilan ongelma, paikoin liian tiivis rakennuskanta, vain pahenee ratikan tuomien rakentamispaineiden myötä.

Lue lisää: Bussit ja superbussi mukaan suunnitteluun Vantaan ratikan vaihtoehdoksi

Pääosa vastaajista katsoo, että Tikkurilan vetovoima ja saavutettavuus vahvistuvat ratikan avulla:

– Merkittävästi parantaa Tikkurilan saavutettavuutta julkisilla yhteyksillä keskeisiltä alueilta. Nostaa entisestään Tikkurilan asemaa ja laajentaa koko reitin osalta alueiden houkuttelevuutta, kun Tikkurilaan yhteydet paranee.

– Selvästi positiivinen vaikutus. Maalaiskaupungin epämääräinen leima hälvenee ja repaleinen alue yhtenäistyy.

Kuitenkin muutama vastaaja arvioi, että ratikkaa ei tarvita ja se vaikuttaa kielteisesti alueen kehitykseen:

– Ei kannata rakentaa, on jo liian täynnä. Pitäisi kehittää bussiliikennettä, nivelbusseja, haitaribusseja.

– Ratikka tulisi pilaamaan Tikkurilan yleiskaavan, joten en itse kannata sen rakentamista ja toivon että hanke vielä kaatuu

kaupunginvaltuustossa.

– Ratikkaa ei mielestämme tarvita, koska se on kallis, jäykkä ja vanhanaikainen – herätkää!!

Vastausten perusteella Tikkurilassa monet asiat ovat jo hyvin, kuten saavutettavuus, palvelutaso ja houkuttelevuus.

Alueen potentiaali nähdään suurena, mutta vastaajat haluaisivat lisätä etenkin alueen vehreyttä ja vahvistaa sen imagoa.

Lue lisää: Raportti paljastaa ratikkatunnelien plussat ja miinukset – Tikkurilan Ratakujan tunneli on paras, vaikka se onkin kallis

Muokattu 10.5. 2022 klo 12.46: Lisätty tieto siitä, miten kaupunki haki kyselyyn vastaajia.

Lapset ja nuoret toivovat taidetta ratikkareitin varrelle

Vantaan kaupunki kyseli myös lapsilta ja nuorilta näkemyksiä ratikan suunnittelusta ratikkapelin avulla. He toivovat ratikkareitin varrelle nurmikoita, istutettuja puita ja taideteoksia.

Lapset ja nuoret pitivät ratikan varrella kivoina paikkoina varsinkin ostoskeskuksia ja palvelukeskittymiä, omaa kotia, koulua ja puistoja sekä joukkoliikennettä.

Pelottavina asioina he mainitsivat pimeät paikat, harmauden, levottomuuden sekä pelottavat ja uhkaavat ihmiset.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut