Espoo onnistui siinä, mitä Vantaalla on toivottu jo pitkään – Kolmen terveysaseman hoitojonot sulivat ja kiireettömään hoitoon pääsee jopa kolmessa päivässä

Kiireettömään hoitoon pääsee keskimäärin kolmessa päivässä. Syksyllä jonottomuuteen tähtäävä toimintatapa laajenee Espoossa.

Mietin, että saadaanko aikaa ollenkaan, mutta saatiin ihan hyvin, kertovat espoolaisen Kalajärven terveysasemalla asioineet Kaija ja Juhani Kärnä.

Terveysasemien jonot ovat olleet Espoossa Suomen suurten kaupunkien pisimmät.

Nyt kaupunki on onnistunut hoitojonojen purkamisessa kolmella terveysasemallaan, Kilossa, Isossa Omenassa ja Kalajärvellä.

Kalajärven terveysasemalla uusi jonottomuuteen tähtäävä toimintatapa otettiin käyttöön maaliskuun puolessa välissä.

Kiireettömään hoitoon on sen jälkeen päässyt keskimäärin kolmessa päivässä.

Perusterveydenhuollon tehostamisesta, siihen käytettävistä resursseista ja hoitohenkilöstön riittävyydestä käydään parhaillaan vilkasta keskustelua koko Suomessa.

Tänään Kalajärven terveysasemalla työskentelee neljä lääkäriä ja kuusi hoitajaa, joista puolet löytyy tiimihuoneesta.

Tiimimalliksi kutsuttu uusi toimintatapa perustuu hoitajien ja lääkärien yhteistyöhön asiakaspuhelurumbaa hoidettaessa. Lääkäri tai useampi on aina tiimihuoneessa paikalla.

Terveysasemille puhelimitse yhteyttä ottavien potilaiden hoito on sitouduttu aloittamaan välittömästi.

– Nyt konsultoin heti lääkäriä. Se nopeuttaa asian hoitamista, kertoo Kalajärven terveysaseman vastuuhoitaja Sari Apunen.

Toimintatapaan kuuluu myös se, että asiakas kutsutaan paikalle vain silloin kun se on välttämätöntä.

– Yritämme saada asioita maaliin ja hoitaa niitä paljon myös etänä. Tärkeintä kuitenkin on, että asiakas saa sen palvelun. Jos asia ei hoidu puhelimessa, hän saa vastaanottoajan, jatkaa Kalajärven terveysaseman osastonhoitaja Jaana Luomala.

Espoon terveysasemilta jonoon jäävät soittopyynnöt ovat olleet ajoittain mittavat. Apulaisoikeuskansleri antoi Espoolle huomautuksen puhelujonojen poistamisesta, kun takaisinsoittopyyntöjä oli nollattu terveyspalvelujen puhelinjärjestelmästä vuonna 2020.

Vastuuhoitaja Sari Apunen kertoo pitävänsä huolta siitä, että päivän työsuunnitelmaa muutetaan, jos puheluita alkaa jäädä Kalajärvellä liikaa jonoon.

Yritämme saada asioita maaliin ja hoitaa niitä paljon myös etänä.

Jaana Luomala, osastonhoitaja, Kalajärven terveysasema

– Aamulla ennustan tulevien puheluiden määrän ja tarkistamme tilanteen kolme kertaa päivässä. Jos tilanne alkaa ruuhkautua, mietimme työnjakoa, Apunen kertoo.

Aiemmin hoitajat alkoivat etsiä kiireettömässä asiassa soittavalle aikaa varauskirjasta. Monesti varauskirjat olivat niin täynnä, ettei aikaa pystytty antamaan lainkaan.

– Nyt potilas saa heti tiedon, miten hänen asiaa lähdetään edistämään. Läsnävastaanotot ovat aiempaa suunnitellumpia, labrat on tehty ja verenpaineet mitattu, kuvailee Pohjois-Espoon hallinnollinen apulaisylilääkäri Laura Piirainen.

Koronapandemian hellitettyä kiireettömän hoidon kysyntä on lähtenyt terveysasemilla kasvuun.

– Ihmiset ovat jättäneet (koronapandemian vuoksi) hakeutumatta terveysasemalle. Määräaikaiskontrollit eivät ole toteutuneet eikä luomia ole tultu näyttämään. Muutos (toimintatavassa) tulee hyvään saumaan, kun kysyntä tulee nyt kasvamaan.

"Tämä ei ole ihme, vaan kovaa työtä"

Se, mitä Espoossa on tehty kiireettömien jonojen purkamiseksi kiinnostaa nyt valtakunnallisesti. Muista kunnista sataa tutustumispyyntöjä ”Kilon ihmeeseen”, kertoo Espoon avosairaanhoidon johtava ylilääkäri Anu Mustakari.

Tiimimalliin siirryttiin Espoossa ensiksi Kilon terveysasemalla Mustakarin aloitteesta.

Ennen tiimimalliin siirtymistä kiireetöntä hoitoa joutui Kilossa odottamaan jopa 90 päivää. Nyt hoitoon pääsee keskimäärin kolmessa päivässä.

Myös Ison Omenan terveysasemalla jonot olivat ennen toimintatavan muutosta 90 päivän luokkaa. Nyt kiireettömään hoitoon pääsee alle viikossa.

– Tämä ei ole ihme, vaan kovaa työtä, oikaisee Mustakari.

– Meillä on vanhaa painolastia. On puhuttu arvauskeskuksista, vaikka täällä on kovan luokan ammattilaisia työssä.

Tiimihuoneissa työskennellään aktiivisesti kuin lennonjohtotornissa, Mustakari kuvailee.

Tavoitteena on nopeuttaa hoitoon pääsyä ja parantaa hoidon jatkuvuutta nykyisillä resursseilla.

Jokainen asiakas hoidetaan kuitenkin niin kuin hoidon kannalta on järkevintä eikä etähoidon osuudelle ole asetettu tavoitetta, Mustakari vakuuttaa.

Malli näyttää toimivan, kun koko henkilökunta on töissä. Ongelmia tulee, jos useampi sairastuu.

– Henkilöstön sairaustapaukset tarkoittavat venymistä ja pientä jonoutumista voi tulla.

– Tämä on herkkä mekanismi. Emme koskaan tiedä, kuinka moni ihminen ottaa huomenna yhteyttä terveysasemalle. Meidän pitäisi pystyä joka päivä vastaamaan kysynnän haasteeseen.

Painetta toiminnan tehostamiseen loi osaltaan koronapandemian kasvattama hoitovelka. Espoo on saanut lisää rahaa hoitovelan purkamiseen, mutta sijaisia on vaikea löytää, Mustakari sanoo.

– Korona-aikana syntynyttä hoitovelkaa on vaikea mitata, koska kipeytynyt polvi on saattanut parantua itsekseen tai se on voitu hoitaa omalla rahalla.

– Sanoisin, että jos hoitoon pääsy pysyy matalana eli noin viikossa puolen vuoden ajan, voidaan sanoa, että hoitovelka on purettu hoitoonpääsyn osalta.

Tulevalla Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella tiimimallia käytetään tai ollaan ottamassa käyttöön muun muassa Karkkilassa, Raaseporissa ja Kauniaisissa, Mustakari kertoo.

– Tämä on ollut ilmiö, joka on kiinnostanut hyvinvointialueella muitakin. Kaikilla tämä ei ole mennyt ongelmitta.

Uusi toimintatapa on tarkoitus ottaa syksyllä käyttöön kahdella uudella terveysasemalla Espoossa.

Mallia ei kopioida täysin samanlaisena terveysasemalta toiselle, vaan sitä muokataan kullekin asemalle parhaiten sopivaksi.

– Olemme tehneet tämän tiiviisti henkilöstön kanssa. Annamme arjen työn kehittämisen henkilöstön käsiin.

– Jos olisimme bändi, emme hakisi yhtä hittiä, yhtä onnistumista, vaan haluaisimme tehdä kestävästi omaa musaa, Mustakari vertaa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut