Joutsimies sijoittui ADAC F4 -sarjan avausviikonlopun viimeisessä startissa 10:nneksi.
Vantaalainen Rasmus Joutsimies ehti kiertää karting-kisoja toistakymmentä vuotta. Ensimmäisen kansainvälisen kisansa hän ajoi 11-vuotiaana, ensimmäisen MM-starttinsa kahta vuotta myöhemmin. Puolitoista vuotta sitten hän sijoittui kartingin MM-kisojen finaalissa kahdeksanneksi. Nyt Joutsimies ajaa ADAC Formula 4:n Saksan sarjaa.
– Alun perin tarkoitus oli ajaa Britannian F4-sarjaa, mutta kun se näytti jäävän heikkotasoiseksi, päädyimme kovatasoisempaan Saksan sarjaan. Se tarjoaa kovimman mahdollisimman vastuksen, ja sarjan kilpailuja ajetaan isoilla formularadoilla kuten Spassa, Hockenheimissa, Nürburgringillä ja Zandvoortissa. Tulevaisuuden kannalta on paljon hyötyä, että radat tulevat tutuiksi, selvittää Joutsimies, F4-sarjojen tämän kauden ainoa suomalaiskuski.
Sanomattakin on selvää, että hänen tähtäimessään on Formula 1.
– F3 on realistinen tavoite jo ensi kaudelle, Joutsimies toteaa seuraavasta stepistä.
Jos kyvyt riittävät ja taustat ovat kunnossa, on F3:sta mahdollisuus nousta nopeastikin suoraan kuninkuusluokkaan.
Joutsimies lähti ensimmäiseen formulaviikonloppuunsa Belgian Spassa melkoiselta takamatkalta. Sopimus Jenzer Motorsport -tiimin kanssa allekirjoitettiin vasta pari viikkoa ennen kauden avausta. Eikä olisi kirjoitettu vielä silloinkaan ilman Joutsimiehen päätukijan, Wihurin, uskoa vastikään 19 vuotta täyttäneen suomalaisen kykyihin.
Pystyin ajamaan kärjen vauhtia.
– Jo pari vuotta tätä on pohjustettu, mutta tukijoiden vähyyden vuoksi se ei ole aiemmin ollut mahdollista, sanoo Joutsimies, joka harmittavasti vielä sairastui koronaan, kun heti sopimuksen synnyttyä olisi pitänyt tutustua kalustoon ja testata autoa.
– Lähtökohdat ensimmäiseen kisaviikonloppuun olivat tosiaankin huonot, Joutsimies totesi tiistaina puhelimitse Sveitsistä, missä hän valmistautuu kisainsinöörinsä kanssa seuraavaan kisaan muun muassa simulaattoriharjoittelulla.
Koko ikänsä Vantaalla asuneen Joutsimiehen virallinen kotiosoite on Keimolassa, mutta vantaalaismaisemissa nuorta miestä ei lähiaikoina pahemmin näy.
– Testejä ja kisoja on sen verran tiiviiseen tahtiin, ettei ole järkeä tulla Suomeen ennen kuin keskikesän pidemmän kisatauon aikaan.
Debyyttiviikonloppu sujui Joutsimiehen kohdalta kaikkea muuta kuin kitkattomasti.
– Harjoituksissa teknisiä murheita riitti, mutta koko ajan opittiin lisää. Aika-ajot jouduimme sitten käyttämään auton säätämiseen ja ajettavuuden parantamiseen. Niissä vielä nopeimmat kierrokseni hylättiin, kertoi sijat 18 ja 16 kellottanut Joutsimies.
Ensimmäisessä kisalähdössä hän tuli ruutulipulle yhdentenätoista, keltanokista kolmantena. Toisessa kisalähdössä tiimikaveri osui Joutsimiehen takakulmaan ja Joutsimies ”ontui” maaliin neljäntenätoista. Ennen sunnuntaina ajettua kolmatta kisalähtöä tiimi teki hartiavoimin töitä ja tulostakin alkoi syntyä.
Kisan puolivälissä Joutsimies kellotti nopeimman kierrosajan. Maalissa hän oli kymmenentenä, millä irtosi kauden ensimmäinen piste plakkariin. Rookie-sarjassa Joutsimies on avausviikonlopun jälkeen toisena.
– Loppujen lopuksi jäi ihan tyytyväinen olo. Pystyin ajamaan kärjen vauhtia.
Abarthin moottoreilla ajettavassa luokassa huippunopeudet ovat radasta riippuen 230–250 kilometriä tunnissa. Sarjassa ajaa 22 kuljettajaa, joista noin puolet on Joutsimiehen lailla keltanokkia. Kisastartteja on kauden aikana kaikkiaan 18, jotka ajetaan kuutena viikonloppuna, kolme starttia siis kunakin. Seuraava kisaviikonloppu on 13.–15. toukokuuta Hockenheimissa.
– Ennen sitä pääsen ainakin kunnolla testaamaan, ja kaikki tulee tietysti muutenkin helpottumaan, kun kisoja tulee ajettua enemmän. Testimäärissä on kiinni kurottavaa. Mutta olen luottavainen.