Koululaiset mittelevät tiede- ja robotiikkakilpailussa Myyrmäessä – "Nuoret oppivat nykyaikaisia työelämätaitoja"

Noin 100 peruskouluikäistä huoltajineen osallistuu Metropolian Myyrmäen kampuksen First Lego League -kilpailuun.

Metropolia Ammattikorkeakoulun Myyrmäen kampuksella järjestetään 10. toukokuuta lasten ja nuorten tiede- ja robotiikkakilpailu First Lego League (FLL). Sen teemana on tarkastella ja kehittää kuljetuksiin ja logistiikkaan liittyviä asioita.

Kisailemaan saapuu noin 100 peruskouluikäistä nuorta huoltajineen.

– Metropolian Myyrmäen kampuksella ja Suomen First Lego Leaguella on jo joitakin vuosia kestänyt yhteistyö. Nyt koronarajoitusten poistuttua oli viimeinkin mahdollisuus järjestää yhdessä FLL:n SM-kisa, kertoo kilpailun toteuttavan Robotiikka- ja tiedekasvatus ry:n sihteeri Tuomo Einiö.

1998 perustettu First Lego League on maailmanlaajuinen opetusta tukeva ohjelma 9–16-vuotiaille nuorille.

Vuosittain vaihtuvaan teemaan keskittyvä kilpailu järjestetään yli 17 maassa, ja siihen osallistuu 350 000 nuorta yli sadasta maasta.

– FLL-toiminnan perimmäinen ajatus on jakaa tietoa ja iloita siitä, mitä osallistujat ovat oppineet, ja vahvistaa oppimisen kokemusta. Kaikki saavat mitalin ja diplomin, joku pokaalin ja harva paikan jatkoon. FLL:ssa kaikki ovat voittajia, Einiö selvittää.

Einiön mukaan kilpailusta on monenlaista hyötyä osallistujille.

– Nuoret oppivat ryhmä- ja projektityötaitoja, suunnittelutaitoja ja nykyaikaisia työelämätaitoja. He oppivat tiedonhankintaa ja suhtautumaan löytämäänsä tietoon kriittisesti, hän kertoo.

Nuoret osallistuvat kilpailuun 2–10 hengen joukkueilla. Tuomaristo tarkastelee niiden toimintaa neljällä osa-alueella. Robottikilpailussa joukkue ratkoo robotillaan mahdollisimman monta tehtävää kahden ja puolen minuutin aikana. Robottikisaan kuuluvat myös yhteistyö muiden joukkueiden kanssa, äänekäs kannustaminen ja hassut hatut.

Robotin suunnitteluosiossa tuomaristo kiinnittää huomiota joukkueen strategiaan tehtävien ratkomisessa, robotin mekaaniseen rakenteeseen, apulaitteisiin, osien käytön tehokkuuteen ja käsiteltävyyteen. Robottien kehittelyssä hyödynnetään legopalikoita.

Tiedeprojektissa joukkue tutustuu vuoden teemaan, määrittelee aiheeseen liittyvän tarpeen ja kehittää parannuksen tunnettuun ratkaisuun tai täysin uuden ratkaisun.

Tuomaristo tutkii myös, miten joukkueilla toteutuvat kisan ydinarvot eli hyväksyminen, löytäminen, ryhmätyöskentely, kekseliäisyys, vaikuttaminen ja hauskanpito.

– Niiden tulisi ohjata joukkueen työskentelyä.

Joukkueilla on samat tehtävät, ja tuomaristo arvioi ne samoilla kriteereillä. Kukin tiimi esittelee projektityönsä, ydinarvojen toteutumisen ja robotin yksityiskohdat ja ohjelmoinnin arviointiryhmälle.

– Suurin palkinto on Champion’s Award, jonka voittaakseen joukkueen pitää olla oikein hyvä kaikissa FLL:n osioissa.

Myös eri osa-alueiden parhaat joukkueet palkitaan, ja muitakin palkintokategorioita löytyy, kuten valmentajan ja projektityön palkinnot. Kisan toteutukseen osallistuvat Metropolia ja Vantaan kaupunki. Tilaisuus on ilmainen ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut