Älä lataa sähköautoa, jos käytät sydämentahdistinta, neuvoo Tomi Eriksson.
Toimitus tapasi Fordin teknisen kouluttajan Tomi Erikssonin. Keskustelun aiheena olivat sähköautoiluun liittyvät turva-asiat.
Mitä turvallisuusasioita autoilijan pitäisi ottaa huomioon, kun harkitsee täyssähköauton hankintaa?
– Usealla autonvalmistajalla on turvaohje, että jos on sydämentahdistin, latauslaitetta ei pitäisi käyttää. Se on iso asia, mikä on hyvä tietää. Kysymys on elektromagneettisesta säteilystä, jota auton AC-muuntajasta saattaa tulla. Itse ajaminen on turvallista, mutta lataaminen ei ole suotavaa.
Voiko täyssähköautosta saada sähköiskun?
– Normaalin arkikäyttäjän puolesta ei ole riskiä sähköiskulle. Esimerkiksi pissapojan täyttö on täysin turvallista. Turvallisuus on ykkösjuttu. Akusta johtuvia tulipaloja ei ole tullut tietoomme. Toki kaikissa autoissa on paloriski.
Mitkä ovat täyssähköautoilun isoimmat ongelmat?
– Kylmät kelit ja talviajaminen. Haastavissa oloissa akun kulutus kasvaa ja ajomatkat lyhenevät. Autojen ohjelmistoja kehitetään ja päivitetään koko ajan. Näin muun muassa latausnopeudet paranevat.
Millä tavalla pitää toimia, jos sähkö loppuu ja jäät auton kanssa tien päälle?
– Kannattaa tilata hinuri ja nostaa se lavetille. Autoa ei oikein voi ladata maantiellä, vaan se pitää kuljettaa latauslaitteen luo.
Mikä on totuus vanhojen sähköakkujen korjaamisongelmista?
– Huollossa voidaan akkuja korjata, ei niitä tarvitse vaihtaa. Tämä on vanhaa tietoa. Suurin haaste täyssähköautoilulle on edelleen asennekysymykset.