Bernt Ehrnrooth hankki esi-isiensä loistoauton takaisin sukuun – "Ajaminen on toki erilaista kuin modernilla kaaralla"

Harvinaista autovanhusta käytetään lähinnä juhlissa hääparin kuljettamiseen.

Kirkkonummella asuva Bernt Ehrnrooth omistaa harvinaisen Rolls-Royce Silver Chost -auton. Oman aikansa luksuspeli on alkuperäinen Suomi-auto.

– Rosenlewin suku eli äidin isänisän perhe tilasi Poriin peräti kolme Rolls-Royce-autoa. Tehdastilaus tehtiin vuonna 1916 kolmelle veljekselle. Ensimmäinen maailmansota iski väliin ja sotki toimituksia, mutta lopulta autot saatiin Suomeen vuonna 1920, auton omistaja kertoo.

Kysymyksessä oli Porissa ennennäkemätön tapahtuma, sillä 1920-luvulla tämäntasoiset luksusautot olivat todella harvinaisuuksia. Normikansa kulki vielä hevosilla ja kärryillä.

Bernt Ehrnroothin yksilö on varustettu numerolla 73TW. Se on ainoa kolmikosta säilynyt auto. Kaksi muuta suvun Silver Chostia hautautui toisen maailmansodan jalkoihin.

– Auto oli Eric Rosenlewin ja perheen käytössä. Sillä kuljettiin pääosin Porin ja Hattulassa sijaitsevan maatilan väliä. Autonkuljettajaa ei kotimaasta löytynyt, joten se piti palkata Ruotsista. Vuorineuvos ei itse osannut eikä halunnut ajaa autoa.

Autokaunotar pysyi suvussa vuoteen 1953 asti. Tämän jälkeen auto oli Reima-Pukineen markkinointikäytössä ja päätyi lopulta Aulis Pakulan omistukseen ja Hvitträskin Svartvikin automuseoon.

Upeasta autosta oli pidetty hyvää huolta, ja se oli teknisesti hienossa kunnossa.

– Pääsin ostamaan Silver Chostin eli Hopea-aaveen takaisin sukuun 13 vuotta sitten. Nyt Rolls-Royce on palannut kotiin. Se oli kieltämättä onnen päivä. Toivottavasti se pysyy suvun omistuksessa ikuisesti, Bernt Ehrnrooth sanoo.

Kyseessä ei ole mikään arkikärry, vaan autolla ajetaan erittäin vähän. Lähinnä sitä käytettään sukujuhlissa hääparin kuljettamiseen.

– Vanhus on moitteettomassa kunnossa. Yli satavuotias auto toimii teknisesti hienosti. Onneksi tästä yksilöstä oli pidetty hyvää huolta. Ei ihme, että aikanaan Silver Chost-mallia pidettiin maailman parhaana autona.

Voiko autoa verrata nykypäivän vastaaviin?

– Ajaminen on toki erilaista kuin modernilla kaaralla. Auto painaa yli 2 000 kiloa, ja etenkin jarrutuksissa täytyy olla huolellinen. Pysähtyminen on haasteellista, sillä käytössä on vain takajarrut, omistaja paljastaa.

Vauhdin kanssa on myös oltava varovainen.

– Kovaa ei viitsi ajella, kiireen voi unohtaa ja moottoriteille ei ole asiaa. 70 kilometriä tunnissa on sopiva matkavauhti. Matka-ajossa se kuluttaa noin 15 litraa satasella.

Automallia valmistettiin vuosina 1906–1926. Kaikkiaan niitä tehtiin 7 874 yksilöä. Silver Chost on varustettu kuusipyttyisellä 7,5-litraisella koneella. Vaihteita on neljä.

– Ohjaus ei ole kovinkaan tarkka, ja ratista kannattaa pitää kiinni kahdella kädellä.

Keulalla tuulta halkova veistos ”Hurmion hengetär” on valmistettu hopeasta. Nyky-Rollseissa se on tehty nikkelistä.

– Kieltämättä tuo The Spirit of Ecstasy -veistos ja autovanhus herättävät huomiota. Suuri osa kansasta peukuttaa ja vilkuttaa iloisesti. Toki aina on joukossa autoilijoita, joiden pitää päästä väkisin ohittamaan.

Mainos: Business Vantaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut