Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Nuorten liikennekuolemat huolettavat – "Kuolemien määrä on Suomessa suhteettoman suuri ikäluokan kokoon nähden"

Nuorten liikennekuolemien määrä Suomessa on huolestuttavan suuri. 15–24-vuotiaat ovat valitettavasti yliedustettuja liikenneonnettomuustilastossa.

– Nuorten liikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen. Kuolemien määrä on Suomessa suhteettoman suuri ikäluokan kokoon nähden, Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Hannu Kautto toteaa.

Tieliikenteessä loukkaantuneista peräti kolmannes on nuoria liikkujia. Se on valtava määrä, sillä nuorten osuus kansasta on vain yksitoista prosenttia.

Lisäksi on ikävä huomata, että kotimaan liikenteessä kuolee suhteessa paljon enemmän nuoria kuin esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa.

Koemme, että nuorten luotto poliisiin on hyvällä tasolla.

Poliisilla on hyvin tarkasti tiedossa, minkälaisissa tilanteissa nuoret joutuvat kuolemaan johtaviin onnettomuuksiin.

Yleisin ajankohta onnettomuuksille viikonloppu, se on selkeästi nuorille suuri vaaratekijä. Eniten vahinkoja sattuu perjantain ja lauantain välisinä öinä. Lähes yhtä paljon kuolonkolareita tapahtuu lauantain ja sunnuntain välisinä öinä.

Taustalla on usein riskikäyttäytymistä, kuten suurta ylinopeutta ja alkoholin käyttöä.

Yllättävää kyllä, auringonpaiste aiheuttaa kelivaroituksen. Kevät ja alkukesä on vaarallisinta aikaa liikenteessä. Huonolla ja talvikelillä tapahtuu huomattavasti vähemmän vakavia turmia.

– Vakavimmat kolarit eivät tapahdu kaduilla vaan kaupungin ulkopuolella valta- ja kantateillä. Syntyy rumaa jälkeä, kun nuori kuljettaja kaahaa kavereita kyydissä ja pahimmillaan vielä humalassa yöaikaan, Kautto jatkaa.

Poliisihallitus tiedostaa haasteellisen tilanteen. Tietoa on yksinkertaisesti lisättävä, ja tiedottaminen koetaan tärkeänä keinona. Nuorille paras tapa tiedottaa on sosiaalinen media.

– Pohdimme, miten vuoropuhelu nuorten riskiryhmän kanssa saadaan uskottavaksi liikenneturvallisuuden kannalta. Riskikuljettajien osalta se on valtava haaste. Koemme, että nuorten luotto poliisiin on hyvällä tasolla, ja pitää muistaa, että suurin osa nuorista pyrkii useimmiten noudattamaan sääntöjä ja ajamaan turvallisesti, Kautto toteaa.

Huhtikuussa poliisi julkaisi liikennevalvonnan ja -turvallisuuden toiminta- ja kehittämissuunnitelman.

– Poliisi haluaa nuorison ymmärtävän, että valvontaa tehdään myös viikonloppuisin ja yöaikaan. Nuoriin pyritään vaikuttamaan lisäksi koulujen ja Liikenneturvan avulla.