Formula ykkösten tuntemattomimman suomalaiskuskin ura päättyi pettymykseen brittitallissa – "Koko tiimi oli täydellinen sekasotku"

Mikko Kozarowitzky on tuntemattomin suomalainen Formula 1 -kuljettaja. Maailmanmestari Keke Rosbergin armoton kilpakumppani pääsi kokeilemaan kahdesti kuninkuusluokan esikarsintoja vuonna 1977.

Yritykset umpisurkealla RAM Racingin March 761 -autolla päättyivät katkeraan pettymykseen Ruotsin Anderstorpissa sekä Silverstonen radalla Iso-Britannian GP:n esikarsinnoissa.

– Mustapekka-kortti jäi käteen niistä yrityksistä. Otin riskin, hyppäsin tuntemattomaan ja tein lyijynraskaan erehdyksen, Michael ”Mikko” Kozarowitsky, 73, muistelee 45 vuotta myöhemmin.

Starttimääräksi kuninkuusluokan historiankirjoihin jäi pyöreä nolla. Näihin epäonnistumisiin loppui käytännössä myös Kozarowitzkyn ura kilpa-autoilijana.

Formula 1 -mahdollisuus avautui Kozarowitzkylle punavalkoisen tupakkayhtiön kautta. Mikolle haettiin paikkaa kuninkuusluokkaan aktiivisesti alkuvuodesta 1977. Tuolloin 29-vuotias suomalainen oli jo kokenut kilpa-autoilija. Taustalla oli kilpailuvuosia ja kansainvälistä menestymistä pienemmissä formulaluokissa.

– Ensign-talli oli se alkuperäinen vaihtoehto, mutta Ranskan Marlboro pääsi nokittamaan väliin. Seuraava keskustelu käytiin tallilegenda Frank Williamsin kanssa. Sekin rahataistelu hävittiin.

Vaihtoehdoksi jäi heikkotasoinen ja köyhä brittitalli RAM Racing. Sekasortoisen tiimin työntekijät olivat enimmäkseen amatöörejä ja tarjolla oli vuoden vanha, kovia kokenut March 761 Ford -auto.

– Alun perin tarkoituksena oli kiertää kaikki Euroopan osakilpailut. Ennakkolupaukset olivat jotain aivan muuta kuin karu todellisuus. Kyseisellä autolla oli hyvin vähän yhteistä oikean formula ykkösen kanssa. No, olihan siinä neljä rengasta, ohjauspyörä ja moottori. Mutta se oli surullinen raakile ja katastrofi oli valmis jo ennen ensimmäistä yritystä, Mikko tunnustaa.

Mittani oli täynnä ja yksinkertaisesti kävelin pois varikolta.

Testiajot jäivät nollaan ennen Anderstorpin esikarsintoja kesäkuussa.

– Tunteet olivat jännittyneet ja paineet kovat, kun matkustin Ruotsiin. Täytyy näin jälkeenpäin tunnustaa, että olin kauhuissani, kun hyppäsin ensimmäistä kertaa kylmiltään Marchin rattiin, Mikko värittää.

Tehokas 450-hevosvoimainen kuninkuusluokan auto oli vaikea pideltävä. Edellisen kerran suomalainen oli istunut Formula Pacific -autossa kilpailussa puoli vuotta aikaisemmin Uudessa-Seelannissa.

– En voinut säätää autoa millään tavalla vaan keskityin kiertämään rataa ja katselemaan taustapeilejä. Onneksi sentään Anderstorpin rata oli tuttu aikaisemmilta vuosilta. Ferrarit, Lotukset ja McLarenit vilahtelivat ohitse oikealta ja vasemmalta. Karsiutuminen ei ollut suuri yllätys.

Formula 1 -kauden 1977 seuraavaa osakilpailu Ranskan Dijonissa jätettiin suosiolla väliin. Näin RAM Racing ja Kozarowitzky pääsivät säätämään autoa GP-viikonlopun ulkopuolella.

Tallipäällikkö Macdonald tajusi, että ilman testaamista oli mahdotonta päästä esikarsinnasta eteenpäin. Apuna Silverstonen testeissä oli kokenut uusiseelantilainen formulakuljettaja Howden Ganley. Vähitellen March istui paremmin suomalaispilotin ajotyyliin ja alla oli tehokkaampi V8-moottori.

– Testien toisena päivänä olin kärkivauhdissa ja luottamukseni koheni huomattavasti. Radalla oli paljon huippukuljettajia. Ganley auttoi kokemuksellaan valtavasti, sillä en ollut tottunut moottorin rajuun voimaan ja leveiden renkaiden kovaan pitoon. En ymmärtänyt autoa, Mikko muistelee.

Iso-Britannian GP:n esikarsinnassa seinä nousi kuitenkin vastaan. Suomalaisen ohdakkeinen Formula 1 -ura päättyi Silverstonen radalla Woodcoten mutkaan.

– Tallipäällikkö pelkäsi sadetta ja painosti minua hyökkäämään heti esikarsinnan alettua. Ensimmäisellä nopealla kierroksellani Brian Henton kurvaili edessäni hidasta vauhtia, hän oli vasta lämmittelykierroksella. Englantilainen ei nähnyt minua eikä osannut varoa takana tulevaa nopeampaa autoa. Menetin Marchin hallinnan kovassa vauhdissa ja odotin kauhulla kovaa rysähdystä. Se ulosajo teki kipeää, ranteeni murtui.

Mies ja auto olivat romuna, mutta tallipomo vaati suomalaisen jatkamaan ajamista esikarsinnassa. Hän ehdotti suomalaiselle hyppäämistä tiimin vara-autoon. Päällikön mukaan murtunut käsi voitaisiin teipata ajokuntoon.

– Raivostuin totaalisesti ja latasin Macdonaldille suorat sanat. Koko tiimi oli täydellinen sekasotku. Mittani oli täynnä ja yksinkertaisesti kävelin pois varikolta. Lopullisesti. Minun olisi pitänyt ajaa loput Euroopan kilpailut, mutta päätin että tuohon romuautoon en enää koske. Se olisi ollut venäläistä rulettia. Muita tiimipaikkoja ei ollut tarjolla.

Suomalaisen paikan tallissa peri hollantilainen Michael Bleekemolen.

– Keskustelin hänen kanssaan myöhemmin ja näkemyksemme oli yhteinen. Kyseinen vehje oli Formula 1 -auton irvikuva. Tallipäällikkö Macdonaldin kanssa en vaihtanut enää sanaakaan.

Kozarowitzkyn Formula 1 -sopimus RAM Racingin kanssa oli erehdys. Tarjolla oli tasokkaita tiimivirityksiä myös kaudelle 1978, mutta ne eivät toteutuneet.

– Päätin itse lopettaa urani. Motivaatio katosi ja olin tehnyt osani kilpa-autoilun suhteen. En ollut katkera, mutta oli aika mennä eteenpäin.

Lahjakas herra Kozarowitzky

Suomenruotsalainen Michael ”Mikko” Kozarowitzky, 73, on Leo Kinnusen jälkeen järjestyksessä toinen suomalainen F1-kuski.

Nykyään hän vaikuttaa Hulsbergin kaupungissa, Etelä-Hollannissa. Entinen kilpa-autoilija on asunut ulkomailla vuodesta 1973 lähtien. Tuolloin Mikko muutti moottoriurheilun perässä Lontooseen.

– Alun perin olen kotoisin Helsingin Munkkiniemestä. Olen urbaani stadilainen. Isäni oli venäläinen ja äiti ruotsinkielinen. Kotona puhuttiin ruotsia ja englantia, mutta minulle oli tärkeää olla suomalainen Mikko. Kävin toki ruotsalaista koulua, Kozarowitzky sanoo.

– Kotimaassa en ole käynyt yli kymmeneen vuoteen, mutta seuraan edelleen tarkasti tapahtumia nettilehtien kautta. Se on tärkeä joka-aamuinen rutiini. Lisäksi kannustan rakasta kotimaatani urheilussa. Lapseni ja lasten lapset asuvat ulkomailla, joten paluu Suomeen on jäänyt.

Mikko Kozarowitzkyn elämä on ollut myrskyisää. Kuin Linnanmäen vuoristoradassa. Kilpa-autoilijan uran jälkeen vauhdikkaan liikemiehen toimet maailmalla sujuivat vaihtelevasti.

Taustalla on jopa pahoja pohjakosketuksia. Kilpa-auton ohjaamon lisäksi hän on istunut myös vankilassa. Tuomio napsahti huumekaupan suunnittelusta.

– Olen tänä päivänä kohtuullinen terve ja onnellinen mies. Mikä on tapahtunut, on tapahtunut. Mulla ei ole penniäkään katkeruutta mistään.

Mikko Kozarowitzky oli tasokas pilotti ja Super Vee -luokan Euroopan mestari 1975. Häneltä kuitenkin puuttui neuvottelupöydässä vaadittava kivikova luonne ja osaava manageri.

– Moottoriurheilusta minulle jäi hienoja muistoja. Formula 1 -mahdollisuus kun tulee, niin siitä on vaikea kieltäytyä. Olin jo lähes kolmikymppinen kaveri ja kuninkuusluokka on jokaisen kilpa-autoilijan unelma. Moni lahjakas pilotti ei saa koskaan edes mahdollisuutta kokeilla ykköstä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut