Menikö postipaketti taas väärään pisteeseen? Postin johtaja kertoo, mitä ikuisuusongelmalle on tehtävissä

Postin vantaalaiset asiakkaat eivät useinkaan voi noutaa tilaamaansa pakettia haluamastaan palvelupisteestä.

Taustalla on se, että suosituimmat pakettiautomaatit ovat usein täynnä. Tällöin lähetys joudutaan toimittamaan lähimpään vapaana olevaan palvelupisteeseen. Joskus tämä piste saattaa sijaita varsin kaukana asiakkaan kotoa.

Tästä voi olla haittaa etenkin liikuntarajoitteisille.

Myyrmäkeläinen Juhani Linnankivi kertoo tilanneensa verkkokaupasta tuotteen Myyrmannin Omaposti-pakettiautomaattiin.

Paketti piti kuitenkin noutaa Posti Shell Rajatorpasta, koska Myyrmannin automaatissa ei ollut tuontihetkellä tilaa.

Linnankivi kummeksuu tätä, koska Myyrmannista sadan metrin etäisyydellä on kolme muutakin automaattipistettä, joihin paketti olisi voitu ohjata.

– Otin yhteyttä Postiin chatilla. Vastauksena oli, ettei pakettia yritetä viedä näihin muihin lähellä oleviin pakettiautomaatteihin, hän ihmettelee.

Linnankiven mielestä olisi järkevää, jos Posti voisi sähköisesti paikantaa täynnä olevan automaatin läheisimmät vapaat automaattilokerot. Tämä auttaisi etenkin liikuntarajoitteisia.

Hän miettii, voisiko Posti viivästyttää pakettilähetyksiä, jotta ne saisi toimitettua aina sinne palvelupisteeseen, josta tilaaja haluaa ne noutaa.

Postin palvelupisteverkoston johtaja Heiko Laubach kertoo, että lähetys koetetaan aina toimittaa haluttuun palvelupisteeseen.

– Jos kyseinen palvelupiste on täynnä, pyrimme ohjaamaan lähetyksen seuraavaan lähinnä olevaan pisteeseen, hän sanoo.

Laubachin mukaan myyrmäkeläisen asiakkaan tapauksessa lähimmät palvelupisteet olivat tuolloin täynnä, joten paketti piti viedä alueen kotipostiin, joka oli Posti Shell Rajatorppa.

Laubach huomauttaa, että Posti tietää automaattilokeroiden ajantasaisen tilanteen.

– Tunnistamme jokaisen automaatin tilanteen, lokeroiden ja koko automaatin kiertonopeuden sekä tyypilliset lähetysten noutoajat. Näillä tiedoilla pystymme jo edeltävänä päivänä arvioimaan, kuinka paljon automaatissa on tänään tilaa.

Tarkka arviointi on kuitenkin vaikeaa.

– Suosituimmat automaatit ovat kuitenkin usein täynnä, Laubach toteaa.

Pakettilähetysten viivästyttäminen ei ole Laubachin mukaan ratkaisu ongelmaan – se ei ole mahdollista.

– Postin verkoston kautta liikkuu yli miljoona pakettia viikossa, ja joulusesongissa tämä määrä jopa tuplaantuu. Lajittelu ja kuljetus ovat jatkuva virta, jossa ei valitettavasti ole mahdollisuutta viivästyttää tai keskittää asiakkaalle tulevia lähetyksiä, hän kertoo.

Sen sijaan Posti tekee jatkuvasti työtä palvelupisteverkoston kehittämiseksi, Laubach painottaa.

– Pyrimme rakentamaan verkostomme niin, että asiakas saa lähetyksensä sinne, minne hän on sen tilannut, tai kyseisen pisteen läheisyyteen. Pyrimme saamaan kumppaneiltamme lisätilaa suosittujen automaattien kapasiteetin lisäämiseksi ja tarvittaessa avaamme uusia palvelupisteitä.

Laubach kertoo, että Postin saama asiakaspalaute pakettien ohjaamisesta automaatteihin "ei ole erityisen suurta", kun suhteuttaa sen pakettimäärään.

– Jos palautteen määrä kasvaa tiettyyn pakettiautomaattiin liittyen, pyrimme löytämään ratkaisuja esimerkiksi lisäämällä kapasiteettia tai avaamalla uusia palvelupisteitä, Laubach sanoo.

Laubachin mukaan viime vuonna Posti laajensi Suomessa yli 150:tä automaattiaan, avasi lähes 400 uutta sellaista ja perusti yli 200 paketin noutopistettä.

Vantaalla koetaan uusia palvelupisteiden muutoksia, kun Posti Shell Rajatorppa suljetaan perjantaina 13. toukokuuta.

Posti avaa uuden palvelupisteen 16. toukokuuta K-Supermarket Martinlaakson Ostariin.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut