SS: Ravintoloitsija pani stopin liialliselle hamstraamiselle – asiakas saa nyt 11,90 euron lisälaskun turhaan ottamastaan ruuasta

Seisovasta pöydästä otetaan turhan usein ruokaa enemmän kuin jaksetaan syödä.

Sipoolaisen thairavintolan Suan Aahan kokki ja omistaja Vaw Myllynen sai tarpeekseen suureksi paisuneesta ruokahävikistä ja alkoi laskuttaa turhaan otetusta ruuasta, kertoo Sipoon Sanomat.

Myllynen koetti aikansa vedota asiakkaisiinsa, jotta he eivät haalisi seisovasta lounaspöydästä ruokaa enemmän kuin jaksavat syödä.

– Siitä ei ollut paljon apua, vaan melkeinpä päinvastoin, koska jotkut asiakkaat suuttuivat ja kokivat huomauttamiseni huonona asiakaspalveluna, Myllynen kertoo lehdelle.

Oli vain liian kamalaa heittää ruokaa pois niin paljon.

Lue lisää: Salasyömärit riesana buffet-ravintoloissa: Nurkassa napsitaan kaverin lautaselta, härskeimmät syövät kokonaisia annoksia maksamatta

Aikansa huonoa palautetta pelättyään hän sai tarpeekseen. Nykyään ravintolassa on laput, joissa kerrotaan asiakkaita laskutettavan turhaan lautasille kasatusta ruuasta 11,90 euroa.

– Oli vain liian kamalaa heittää ruokaa pois niin paljon. Harmitustani lisäsi se, että meillä käytetään autenttisia thaimaalaisia raaka-aineita, joita on joskus hyvin hankala saada, Myllynen sanoo.

Hän ei tiedä toista ravintolaa, jossa tahallisesta hävikistä laskutetaan. Hän uskoo ravintoloitsijoiden pelkäävän huonoa asiakaspalautetta, joka voi koitua yritykselle kohtalokkaaksi.

– Itse otin tietoisen riskin, mutta kyllä se minua pelotti.

Riski kuitenkin kannatti. Uusi järjestely on ravintoloitsijan mukaan toiminut yllättävän hyvin. Ilmoitus maksullisesta hävikistä on vähentänyt lautasille jätetyn ruuan määrää huomattavasti.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut