Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Poliisi kehottaa vanhempia katsomaan mopoilevien lastensa perään: mopojen virittelystä voi koitua tuntuvat maksusanktiot

Mopojen tuunauksesta voi tulla kuljettajalle huomattavat maksusanktiot, huomauttaa Itä-Uudenmaan poliisi tiedotteessaan.

Kaikista ajoneuvoon tehdyistä muutoksista tehdään ajoneuvoveroon liittyvä ilmoitus liikenne- ja viestintävirastolle ja vakuutusilmoitus liikennevakuutuskeskukselle.

Poliisi toteaa, että nuori ei välttämättä pohdi näitä maksusanktioita silloin, kun mopo pitää saada kulkemaan sallittua kovempaa.

Lisäksi jos kuljettajan ajo-oikeus ei riitä tuunatun menopelin ajamiseen, syyllistyy nuori kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ja hänet määrätään väliaikaiseen ajokieltoon.

Poliisi kehottaa nuoria mopoilijoita noudattamaan sääntöjä ja vanhempia katsomaan mopoilevien lastensa perään. Nuoret hankkivat usein isompia sylentereitä, kaasuttimia tai kaasuttimen suuttimia saadakseen mopoonsa lisää tehoja. Myös tehopakoputki ja rattaiden vaihto kuuluvat tuolloin asiaan.

Tällainen tuunaaminen voi kasvattaa menopelin nopeutta siten, että mopoa tulee käsitellä moottoripyöränä. Silloin myös kuljettajan ajo-oikeuden on oltava moottoripyörän ajamiseen oikeuttava.

Itä-Uudenmaan poliisin komisario Kimmo Klemetti muistuttaa tiedotteessa, että mopon sylinteritilavuus saa olla enintään 50 kuutiota ja isoin rakenteellinen nopeus 45 kilometriä tunnissa.

Jos mopo kulkee maksimissaan 65 kilometriä tunnissa, se on rakenteellisesti muutettu mopo. Jos mopoa on muutettu niin, että se ylittää 65 km/t nopeuden, sitä käsitellään moottoripyöränä ja kuljettajalle annettavat seuraamuksetkin ovat senmukaisia. Moposta poistetaan rekisterikilpi ja se määrätään valvontakatsastukseen.

– Poliisin liikennevalvonnassa ajoneuvoluokkaa muuttavat rakennemuutokset todetaan ensisijaisesti selvittämällä ajoneuvon todellinen nopeus, eli koeajamalla se kahteen suuntaan. Sanomattakin on selvää, että ajoneuvon täytyy olla tieliikenteeseen hyväksytyssä kunnossa, vaikka näille ajoneuvoille ei tarvitsekaan suorittaa määräaikaisia katsastuksia, Klemetti sanoo.