Vantaan ratikan rakentaminen toisi arvion mukaan 287,9 miljoonaa euroa enemmän tuloja kuin bussivaihtoehto.
Luvut käyvät ilmi Newsec Oy:n kiinteistötaloudellisesta analyysistä, jossa on arvioitu sekä bussivaihtoehdon että ratikan aiheuttamia maankäyttötuloja.
Vantaan ratikan rakentamiskustannukset on tarkoitus kattaa maankäyttösopimuksilla ja maan myynnillä. Vantaan kaupunki kertoo tiedotteessaan, että analyysin mukaan suurimmat tuotot tulisivat Tikkurilasta, Hakunilan keskustasta sekä Aviapoliksen itä- ja eteläosista, jonne on suunnitteilla uutta asumista.
Siinä missä bussivaihtoehdon on arvioitu tuottavan noin 275,5 miljoonaa euroja kiinteistötaloudellisia tuloja, toisi ratikkavaihtoehto arvion mukaan 563,3 miljoonaa euroja tuloja.
Vuonna 2019 ratikan yleissuunnitelmavaiheessa ratikan rakentamisen arvioitiin maksavan Vantaalle 267 miljoonaa euroa. Kustannusarvioita kuitenkin päivitetään muun muassa katusuunnitelmien valmistuttua.
Vantaan kaupunki kertoo tiedotteessaan, että nyt julkaistua analyysiä on tarkoitus päivittää syksyllä kaavarunkoehdotuksen myötä. Analyysin on määrä valmistua ennen kuin Vantaan kaupunginvaltuusto päättää ratikan rakentamisesta vuonna 2023.