Vantaan suurin yleinen rekkaparkki avautui Kehä III:n lähelle – Asiantuntija: Rekkojen parkkialueista on valtava pula, ja se aiheuttaa turvallisuusongelmia

Vantaalle Kehä III:n lähelle avattiin keskiviikkona iso raskaan liikenteen pysäköintialue.

Uusi rekkaparkki aukesi Kiilan kaupunginosaan Katriinantie 22:een, ja se tarjoaa taukopaikan 61 rekalle.

– Kyseessä on tähän asti suurin Vantaalle tehty yleinen rekkaparkki, kertoo Uudenmaan ely-keskuksen liikennejärjestelmäasiantuntija Tommi Heinonen.

Alue mahdollistaa 18 tunnin ilmaisen pysäköinnin, ja siellä on huoltorakennus, jonka wc- ja suihkutiloja kuljettajat voivat maksutta käyttää.

Rekkaparkki rakennettiin Uudenmaan ely-keskuksen sekä Vantaan, Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteistyönä ja rahoituksella.

Uudella pysäköintialueella on tarkoitus helpottaa pääkaupunkiseudun vaikeaa rekkaparkkipulaa ennen pysyvämpien palvelualueiden rakentumista.

Heinonen sanoo, että uusille raskaan liikenteen parkkialueille on "erittäin suuri tarve".

Raskas liikenne joutuu ajamaan paljon ylimääräistä ajoa sen takia, koska pysäköintipaikkojen löytäminen on hankalaa.

– Olemme seuranneet alueiden käyttäjämääriä vuodesta 2015, ja ne ovat olleet koko ajan kasvussa. Nykyiset seudun rekkaparkit ovat usein täynnä, ja pahimmillaan niiden käyttöaste on yli 100 prosentin luokkaa. Tämä aiheuttaa sen, että rekkoja pysäköidään merkittyjen paikkojen ulkopuolelle tai esimerkiksi rampin reunalle, mikä tuottaa liikenneturvallisuushaasteita, Heinonen selvittää.

Lue lisää: Rahtareiden taukopaikoista on pula pk-seudulla – "Ihanteellisen paikan" vei Vantaan ratikan varikkovaraus

Vantaan suurimmat rekkojen taukopaikat Katriinantien lisäksi ovat Keimolanportin ja Teboil Avian huoltoaseman pysäköintipaikat.

– Lisäksi on pienempiä paikkoja, kuten Shell Ruskeasanta, ja raskasta liikennettä pysäköi myös muun muassa Tikkurilantien varressa, Heinonen kertoo.

Keimolanportissa Valtatie 3:n itäpuolella on 13 rekkapaikkaa ja länsipuolella 9 paikkaa. Heinonen kertoo, että Keimolan lännenpuoleiselle pysäköintialueelle on suunniteltu laajennusta, joka tuo 22 rekkapaikkaa lisää. Laajennusosa valmistuu tavoitteen mukaan tämän vuoden loppuun mennessä.

Vuosaaren sataman, Helsinki-Vantaan lentoaseman, pääradan, Kehä III:n ja kolmos- ja nelosteiden ympäristössä on Suomen merkittävin logistinen vyöhyke.

Pula raskaan liikenteen parkkialueista vaikeuttaa seudulla kuljetusten oikea-aikaista saapumista kohteeseen ja lakisääteisen ajo- ja lepoaikasääntelyn noudattamista.

– Raskas liikenne joutuu ajamaan paljon ylimääräistä ajoa sen takia, koska pysäköintipaikkojen löytäminen on hankalaa. Jos ei kuljettaja voi pitää laissa määrättyjä lepotaukoja, se aiheuttaa stressiä, Heinonen huomauttaa.

Pysyvämmistä rekkojen pysäköintialueista on sovittu Helsingin seudun ja valtion maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksella (MAL).

Sopimuksen mukaan Väylävirasto, ely-keskus ja seudun kunnat laativat suunnitelmat kahdelle raskaan liikenteen palvelualueelle siten, että niitä voidaan alkaa rakentaa vuosien 2020–2031 aikana.

Heinosen mukaan toista palvelualuetta viritellään Vantaalle Seututie 132:n ja Valtatie 3:n liittymän tuntumaan, Nurmijärven rajan lähelle.

Sinne on kaavailtu parkkialueen sekä wc- ja suihkutilojen lisäksi ainakin ravintola- ja kahvilapalveluita sekä polttoainejakelua.

– Tiesuunnitelmaa tehdään nyt, ja se valmistuu tavoitteen mukaan vuoden loppuun mennessä. MAL-sopimuksen mukaisena pyrkimyksenä on, että palvelualue lähtisi rakentumaan vuoden 2023 loppuun mennessä, Heinonen selvittää.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut