Jarmo Kuurnen Ford Tudor kääntää katseita, kun hän huristaa tansseihin Paville – Yhdeksänkymppinen auto päätyi Kanadasta Vantaalle yli 30 vuotta sitten

Kuurne ajaa autollaan vain kesällä ja hyvällä säällä.

Tästä autosta tulee heti mieleen klassikkoelokuva Piukat paikat vuodelta 1959. Hillittömässä komediassa eletään kieltolain aikaa Yhdysvalloissa ja gangsterit ajavat lähes samanlaisilla autoilla kuin Jarmo Kuurnen pihalla Kuninkaalan Kuusikossa seisoo juuri nyt.

– Vain konekivääri puuttuu, Kuurne letkauttaa viitaten elokuvan takaa-ajokohtaukseen.

Amerikkalaista elokuvateollisuutta voi kiittää siitä, että lähes satavuotiaisiin autoihin saa vielä nykyään varaosia.

– Lähettivät kataloginkin, josta voi tilata osia.

Kärryt on pidetty ja pidetään kunnossa epookkielokuvia varten ja varaosia tehdään edelleen. Varaosia löytyy myös kuvauksissa hajotetuista autoista, Kuurne tietää.

Kuurnen kaara on lähistöllä tuttu, kesäinen näky, sillä hän osti vuoden 1930 A-mallin Ford Tudorin jo vuonna 1990. Auto seilasi Suomeen Atlantin valtameren yli Kanadan Torontosta.

Alun perin Kuurne oli ostamassa perheelleen hieman isompaa autoa kahden Kuplavolkkarin tilalle ja voi sanoa, että Kuurnen autokaupat lähtivät lapasesta.

Ensin perheenisä katseli ja koeajoikin ruotsalaista farmariautoa, mutta se ei ollut hyvä. Sitten hän ja naapuri keksivät, että hankitaan Jenkeistä pakettiautot. He toivat Floridasta neljä pakettiautoa.

Autokuume ei laskenut siihen ja kun Kuurnen Kanadassa asuva eno kuuli siskonpojan autokaupoista, hän vihjaisi, että ”täällä olisi tällaisiakin”. Tarjolle tuli nyt vantaalaisella pihalla seisova Ford ja vuoden 1956 kaksivärinen Ford Fairline. Autot olivat olleet iäkkään naisen autotallissa.

Kun autot saapuivat, Kuurnen perheessä äänestettiin, kumpi auto pidetään.

 – Tämä taisi voittaa yhdellä äänellä, Kuurne muistelee.

Jos äänet olisivat menneet toisinpäin, Kuurne tunnustaa, että olisi manipuloinut tulosta.

Kuurne osti auton kuin sian säkissä, mutta hänellä kävi hyvä tuuri. Autosta on tarvinnut korjata vain ohjauksen klappi ja uusia iskarit. Myöhemmin hän on asentanut autoon myös vilkut.

Ja olihan siinä bensansaantiongelma, joka saattoi hyydyttää auton kesken matkan.

– Siksi se varmaan oli niin halpa, Kuurne epäilee, mutta ei kerro hintaa.

Vika löytyi bensaputkesta, jossa oli vain roskaa. Ja siitä, että bensaa pääsi pakoputkeen syntyi hassuja paukahduksia, jotka säikäyttivät ihmisiä. Ihan kuin vanhoissa elokuvissa!

Yhdeksänkymppisen Fordin konepellin alla on 48 hevosvoimaa sekä kolme vaihdetta eteen ja yksi taakse.

– Ei se kulje paljon seitsemääkymppiä kovempaa. Jos ajaa lujempaa, pitäisi vaihteita olla lisää.

Hauska yksityiskohta tavaratilattomassa Fordissa on se, että matkalaukut laitetaan astinlaudalle auton ulkopuolelle. Laukkuja pitää tukevassa otteessaan metallinen haitari, joka vedetään auki. Jarmo Kuurnen autosta löytyy myös vararengas, jota ei nykypäivän autoissa enää vakiovarusteina ole.

Kuurne ajaa Fordillaan vain kesäaikaan muun muassa Tikkurilassa ja tansseihin Paville. Tanssilavan vakiväki ei enää hämmästele autoa parkkipaikalla, sillä kypsällä iällä tanssimaan opetellut Kuurne on siellä tuttu näky. Vain varhain keväällä, myöhään syksyllä ja sateellakin hän jättää Fordin kotiin ja ottaa vaimonsa ranskalaisen alleen.

– Sateella ei voi ajaa, kun tässä on vain yksi pieni tuulilasinpyyhin eikä ovissa ole kunnon tiivisteitä.

Enää Kuurnen Ford ei kuitenkaan kurvaa Paville, sillä hän muutti kesäkuun alussa pois Vantaalta.

Lue myös: "Uskomaton tuuri" – Ari Leppäluoto löysi lapsuuden haaveautonsa liikkeen näyteikkunalta Kanadasta

Mainos: HotLips

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut