Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sähköautoilijat kisaavat Vantaalla, kuka kuluttaa vähiten sähköä – oikea-aikainen mateleminen voi olla valttia

Joskus autokisan voi voittaa sopivasti matelemalla.

Oikea-aikainen hitaus voi olla valttia Vantaalla ensi kertaa järjestettävässä tapahtumassa, jossa sähköautoilijat kisaavat, kuka kuluttaa vähiten sähköä.

EV-Challenge on vuodesta 2019 toteutettu leikkimielinen kisa, jonka lähtö- ja maalipaikka on tänä kesänä Variston Martinkyläntiellä sijaitseva Autolle.comin toimipiste.

Tapahtuman tiedottaja Sari Kangasoja kertoo, että 18. kesäkuuta pidettävään kilpailuun odotetaan enintään 50:tä autoa.

Ratamestari paljastaa reitin autokunnille – kuljettajalle ja kartturille – vasta kisaa edeltävänä iltana.

– Se on yleensä aika hyvä turnee. Perinteisesti reitit ovat kauniita ja maisemallisia, ja niissä on hitaita ja nopeita osuuksia. Reitin pituus asettuu 150–200 kilometrin väliin, ja autoilijat ajavat muullakin kuin Vantaalla, Kangasoja ennakoi.

Voittajalle on luvassa lähinnä kunniaa ja taputuksia selkään.

Autoilijan tulee kulkea reitti tietyssä ajassa ja liikennesääntöjä noudattaen. Ajan alittaminen tai ylittäminen huonontaa kuljettajan tulosta, joten liian hitaastikaan ei voi ajaa.

Kisassa on autoja laidasta laitaan, kuten Tesloja ja pakettiautoja, joten kaikilla ei ole samat tekniset lähtökohdat.

Siksi sähkönkulutusta suhteutetaan kunkin auton viralliseen kulutukseen.

– Se voittaa, joka eniten alittaa autonsa virallisen kulutuksen, Kangasoja selittää.

Viime vuonna EV-Challengen voitti ylivoimaisesti Nissan Leaf 40:llä ajanut tiimi, jonka kulutus oli 12,9 kilowattituntia per 100 kilometriä. Automerkki ilmoittaa kulutuksen olevan 20,6 kilowattituntia per 100 kilometriä, joten voittajan tulos alitti sen noin 37-prosenttisesti.

Autot lähtevät reitille kello 9.30 ja alkavat saapua maaliin kello 13.30 jälkeen.

– Olisi kiva, jos yleisöä tulisi Martinkyläntielle pällistelemään, Kangasoja toteaa.

Kisa vaatii osallistujalta erityistä urheiluhenkeä, sillä mitään palkintoa ei ole tiedossa. Kulutettu sähkökin menee osallistujan omaan piikkiin.

– Aiempina vuosina on arvottu rengaspalkintoja, mutta nyt en ole niistä varma. Voittajalle on luvassa lähinnä kunniaa ja taputuksia selkään, Kangasoja naurahtaa.

Tapahtuman järjestävät Autoliiton Helsingin jaosto ja sen päätukija vaihtoautopalvelu Autolle.com.

Kilpailulla halutaan edistää sähköautoilun yleistymistä ja rohkaista taloudelliseen ajotapaan.

Ensimmäisen vuoden 2019 kisan lähtöpaikka oli Espoon Oittaalla, ja tuolloin osallistuneita autoja oli 20. Vuosina 2020 ja 2021 kilpailu starttasi Nummelan lentokentältä, ja molempina vuosina siihen osallistui noin 40 autokuntaa.