Hankejohtaja: Joihinkin Vantaan ratikkareitin kohtiin on suunniteltava melusuojausta

Vantaan ratikan aiheuttamasta runko- ja tärinämelusta on valmistunut selvitys.

Selvityksessä tutkittiin tärinän vaikutusta ratikkareitin rakennusten rakenteisiin ja asumismukavuuteen sekä runkomelun kuulumista lähialueen rakennuksiin.

– Kaikkiaan selvitysten tulokset ovat ratikkahankkeen kannalta hyviä, Vantaan ratikan hankejohtaja Tiina Hulkko toteaa.

Tutkimus kertoo, ettei Vantaan ratikan reitin varren rakennuksille aiheudu rakenteisiin vaikuttavaa tärinää.

– Tärinä ei ulotu katualueen ulkopuolelle, Hulkko sanoo.

Hän lisää, että myös asumismukavuuteen vaikuttavan tärinän riski on lähes olematon koko reitillä.

– Tulosten perusteella tärinää aiheutuu vain noin 15 metrin etäisyydelle raitiotiestä. Tikkurilantiellä ja Kielotiellä sijaitsee rakennuksia myös alle 15 metrin päässä raitiotiestä, mutta niihin kohtiin on suunnitteilla pohjanvahvistustoimenpiteinä tärinää ehkäisevää paalulaattaa, Hulkko kertoo.

Runkomelu on joissain paikoissa ongelma, mutta niissä suunnitellaan eristys ratikan rakenteisiin.

– Ongelmia aiheutuu erityisesti paikoissa, joissa maaperä on kovaa ja kallioista. Sellainen kohta on muun muassa Osuustien varrella, jossa on muutama asuinrakennus.

Hulkon mukaan suunnittelulla varmistetaan, ettei runkomelusta aiheudu haittaa missään ratikan varrella

– Tikkurilasta itään raitiovaunuliikenteen arvioidaan aiheuttavan katualueen ulkopuolella runkomelua Kuninkaalan, Hakunilan ja Vaaralan alueilla. Ratarakenteeseen sijoitettavalla vaimennusmatolla runkomelutasot saadaan suositusten mukaiselle tasolle, Hulkko toteaa.

Tärinä- ja runkomeluselvitykset laadittiin Vantaan ratikan läntiselle osuudelle Lentoasema –Tikkurila ja itäiselle osuudelle välillä Tikkurila – Jokiniemenranta – Länsimäki.

Lisäksi on tutkittu, missä kohdissa ilmassa kulkeva ratikanmelu voisi aiheuttaa ongelmia. Selvityksen alla oli silloin myös ratikan tuttu kolina. Ilmamelun selvitys tehtiin koko ratikan reitille.

– Sen lopputulemana oli, että joihinkin ratikkareitin kohtiin suunnitellaan melusuojausta. Yksi esimerkki suojattavista kohteista on Viertolan koulun piha.

Päätöstä ratikan rakentamisesta ei ole vielä tehty. Selvitykset valmistuvat päätöksenteon tueksi. Kaupunginvaltuusto tekee päätöksen ratikan rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä vuonna 2023.

Lue myös: Tuoreet luvut julki: Vantaan ratikan rakentaminen toisi enemmän tuloja kuin bussivaihtoehto

Bussit ja superbussi mukaan suunnitteluun Vantaan ratikan vaihtoehdoksi

Vantaan ratikan reitti on jo "kiveen hakattu", vaikka hankkeen eteneminen on vielä epävarmaa – "Emme koe tekevämme työtä turhaan"

Raportti paljastaa ratikkatunnelien plussat ja miinukset – Tikkurilan Ratakujan tunneli on paras, vaikka se onkin kallis

Mainos: HotLips

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut