Mitä ihmettä, Kiljusten perheitä onkin kaksi? – Tikkurilan Teatterin kesäinen uutuusnäytelmä Kuninkaalassa leikittelee vauhdikkaasti teatterin säännöillä

Teatteriopettaja Ilja Mäkelä kirjoitti Jalmari Finnen kirjojen pohjalta Kiljuset-näytelmän kesäteatteriin ja ryhtyy syksyllä tutkimaan lasten ja nuorten ohjaamista.

Kiljusen herrasväki tunnetaan kirjallisuudesta, elokuvista ja teatterista vauhdikkaana kohellusperheenä, mutta entä kun perhe tuplaantuu, pysyykö kukaan enää kyydissä? Sen kertoo Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun teatteriopettaja Ilja Mäkelä näytelmällään Kiljuset, joka on Tikkurilan Teatterin tämän vuoden kesäteatteriesitys kotiseututalo Påkaksessa.

– Näytelmässä leikitellään vähän teatterin säännöillä ja teatterimaailmalla, Mäkelä kertoo.

Käsikirjoituksen Jalmari Finnen alkuperäiskirjojen pohjalta tehnyt Mäkelä on myös esityksen ohjaaja. Tapahtumat käynnistyvät, kun alkamassa on Kiljusten seikkailuista kertova teatteriesitys. Se keskeytyy, kun yhtäkkiä paikalle juoksee myöhässä oleva katsojaporukka, joka osoittautuu oikeaksi Kiljusten perheeksi.

– Perhe ei oikein malta pysyä katsomossa, ja lopulta jo kilpaillaan siitä, kummat Kiljuset ovat enemmän Kiljusia, Mäkelä paljastaa.

Helsinkiläinen Mäkelä on itse viisilapsisen perheen kuopus ja kertoo muistavansa lapsuudesta Kiljus-elokuvien kolahtaneen.

– Meilläkin oli aika vauhdikas perhemeininki. Kiljusten toilailut jotenkin resonoivat.

Mäkelä on työskennellyt lasten ja nuorten teatteriopettajana kymmenen vuotta, niistä viimeisimmät neljä Tikkurilassa. Ensi syksynä hän ryhtyy tekemään ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyötä tutkimalla lasten ja nuorten näyttelijäntyön ohjaamista.

– Yritän selvittää, miten heitä kannattaisi ohjata ja miten se eroaa aikuisten tai ammattinäyttelijöiden ohjaamisesta.

Ydinasiana Mäkelä pitää esityksen toiminnallistamista, sitä miten nuoret näyttelijät voivat toiminnallisuuden kautta päästä kiinni roolihenkilön ytimeen.

– Näytelmiä voisi jollakin lailla enemmän pelillistää, lähteä leikkien ja pelien kautta ajattelemaan esitystä.

Toiminnallistaminen ei ole uusi asia näyttelijäntyön teorioissa.

– Ohjaajan vain tulisi lapsia ja nuoria ohjatessaan pitää se erityisen tarkasti mielessä ja ohjata kohtauksia suorastaan pelillisiksi. Pelillisyyttä hyödyntämällä näyttelemisestä saadaan helpommin pois patsastelua, poseerausta ja staattisuutta. Ja kun keskittyminen fokusoituu lavalle, yleisön edessä jännittäminenkin vähenee.

Mäkelä toivoo voivansa lähteä rakentamaan työkalupakkia ohjaajalle sellaiseen produktioon jossa on mukana lapsia ja nuoria. Pakkiin voisivat kuulua myös kielelliset asiat alkaen jo sen huomioimisesta, että lapsille kaikki sanat eivät välttämättä ole tuttuja.

– Esityksen ohjaaminen on vahvasti puhetta, johon sisältyy pyyntöjä, kysymyksiä, komentoja, kehotuksia, vihjauksia ja rohkaisua. Minua kiinnostaa, miten näyttelijäntyöllisiä ohjeita kannattaa muotoilla, kun niitä annetaan lapselle tai nuorelle.

Kun Kiljusten esiintyjäkaartissa on mukana myös nuoria esiintyjiä, tulee väistämättä mieleen, joko ohjaaja testaa tutkintoon liittyviä ajatuksiaan.

– Tutkimus on koko ajan mielessä, mutta en nyt supertietoisesti ole ohjaustilanteissa ajatellut asioita suoraan sen näkökulmasta. Pelillistäminen sekä erilaisten sääntöjen luominen ja sijoittaminen kohtauksiin on muutoinkin keskeinen työkaluni aina.

Kiljuset, koko perheen kesäteatterinäytelmä kotiseututalo Påkaksessa (Vanha Kuninkaalantie 2). Näytelmä sai ensi-iltansa 12. kesäkuuta, seuraavat esitykset ti ja ke 14.6. klo 18 sekä su 19.6. kello 15. Liput 20/16 euroa, myynti Netticket. Ovelta saa lippuja vain jos tilaa on, hinta 22/18 euroa.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut