Oikeus päätti: Tikkurilan keskustaa viistävän ”hiljaisen rautatien” alueelle ei saa rakentaa – Kuntapäättäjä kummastelee ratkaisua: 30 vuoden aikana olen nähnyt junan kulkevan Santaradalla kaksi kertaa

Oikeuden ratkaisu tietää ratikkakustannusten kasvua useilla miljoonilla euroilla.

Väylävirasto sai tahtonsa osittain lävitse ja Vantaan uuteen yleiskaavaan sisältyvät suunnitelmat rakentamisesta niin sanotun Santaradan alueelle kariutuivat. Santarata alkaa Tikkurilan asemalta, kulkee Jokiniemen läpi ja päättyy Hakkilaan.

Väyläviraston eduksi asian ratkaisi hallinto-oikeus. Päätös annettiin tiistaina 28. kesäkuuta.

Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin kommentoi oikeuden ratkaisua:

– Vantaa voi elää Santarataa koskevan päätöksen kanssa, vaikka Santarata hankaloittaakin ratikan mahdollista toteutusta erityisesti lisäten ratikan toteutuskustannuksia usealla miljoonalla eurolla.

Yleiskaavapäällikkö Mari Siivolan mukaan rakennuskäytöstä poistuva alue on kuitenkin pienempi kuin mitä kaupungilla alun perin oletettiin.

Yleiskaavasta valituksen tehneen Väyläviraston mukaan Santaradalla on merkitystä erityisesti pääkaupunkiseudun rataverkon ylläpidossa.

Santarataa pitkin kuljetetaan rataverkon kunnossapidon kannalta tärkeää raidesepeliä Hakkilan varastolta ja rataa käytetään myös muuntajakuljetuksiin.

Väyläviraston väylien suunnittelu -osaston johtaja Jaakko Knuutila kertoo Santaradan olevan oleellinen siksi, että se sijaitsee vilkkaasti liikennöityjen rataverkon osien läheisyydessä.

– Tiheään liikennöidyillä rataosilla on tärkeää, että rataverkon kunnossapito ja varautuminen mahdollisiin häiriötilanteisiin on suunniteltu tehokkaasti toteutettaviksi ja junaliikennettä mahdollisimman vähän rajoittaviksi.

Vantaan kaupunki ei ole Väyläviraston valituksen mukaan esittänyt yleiskaavan osalta riittävästi selvitystä siitä, minne sepelikuljetukset voitaisiin siirtää, jos Santaradan alue poistuisi radanpidon käytöstä.

– Asiaa on selvitetty yhteistyössä kaupungin ja Väyläviraston kanssa, mutta soveltuvaa korvaavaa sijaintipaikkaa ei ole toistaiseksi löytynyt, Knuutila toteaa.

Hän kertoo, että Santarataa pitkin kuljetettiin esimerkiksi vuosina 2017– 2018 noin 5 000 tonnia sepeliä vuosittain, vuonna 2019 määrä oli kivunnut jo 15 000 tonniin.

– Esimerkiksi tuollaisen 5 000 tonnin kuljettaminen maanteitse tarkoittaisi noin 250 rekkalastillista.

Vantaan kaupunginhallitus antoi aiemmin Väyläviraston valitukseen oman lausuntonsa. Siinä todettiin muun muassa, että Santarata aiheuttaa visuaalista haittaa kaupunkirakenteeseen ja estää Tikkurilan asemaa ympäröivän maan täysimääräistä hyödyntämistä.

Kaupunginhallituksessa vaikuttava kokoomusvaltuutettu Sakari Rokkanen kummastelee Väyläviraston valitusta.

– Olen asunut Vantaalla yli 30 vuotta, ja sinä aikana olen nähnyt junan kulkevan Santaradalla kaksi kertaa, Rokkanen kommentoi.

Suurin osa sepelikuljetuksista ja muuntajakuljetuksista tapahtuu Väyläviraston Knuutilan mukaan yöaikaan.

– Se on varmasti osasyynä siihen, että lähialueen asukkaista saattaa tuntua, ettei radalla ole liikennettä.

Santaradan kohtalo ei ole vielä kiveen hakattu. Knuutila kertoo, että radanpidolle voidaan etsiä jatkossakin yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa korvaavia alueita.

– Maankäytön ja liikenteen tarpeiden yhteensovittaminen yhteistyössä kaupunkien kanssa on Väylävirastolle tärkeä lähtökohta.

Myös Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin kertoo uutta paikkaa etsittävän jatkossakin.

–  Vantaan tavoitteena on päästä eroon Santaradasta jo seuraavan MAL-sopimuksen yhteydessä.

Rokkanen uskoo, että vaihtoehtoisia paikkoja radanpitoon tarvittavalle huoltoraiteelle kyllä Vantaalta löytyisi.

– Yksi mahdollinen selvitettävä paikka voisi olla Havukoskella koira-aitauksen sekä viljelypalstojen ja junaradan välissä oleva alue, Rokkanen pohtii.

Knuutila kommentoi, että soveltuvien sijoituspaikkojen löytymisen lisäksi yhtenä ongelmana on radanpidon toimintojen siirron korkeat kustannukset.

– Santaradan toimintojen siirron kustannukset olisivat merkittävät. Kustannukset ovat toki riippuvaisia mahdollisen korvaavan paikan sijainnista ja ominaisuuksista, Knuutila lausuu.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut