– Sosiaalinen mediasi ei kuulu työnantajallesi, niin kauan kun et aiheuta toiminnallasi vakavaa mainehaittaa. Anna mennä ja postaa kuvia viinilasista ja bikinipepustasi. Not anyones business.
Näin kirjoittaa viime vuoden tv-sarja Diilin voittaja Sointu Borg, jonka Instagram-päivitystä siteerasi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Borg tarkoittaa, että "työnantajasi ei omista sinua ja sinä et omista työntekijöitäsi tai alaisiasi."
– Moni työnantaja ”monitoroi” ja valvoo työntekijöidensä vapaa-aikaa sosiaalisen median kautta, joko salaa tai täysin avoimesti. Moni työntekijä taas arpoo voiko postata olevansa viikonloppuna festareilla tai julkaista lounastunnin aikana viikonloppuna kuvattuja videoita.
– Useampi tuttuni on joutunut johdon tai esimiehensä puhutteluun (kyllä, puhutteluun) oman sosiaalisen median käyttöönsä liittyen tilanteissa, missä he eivät aidosti ole tehneet mitään väärää tai haitallista. Ilmiö on yllättävän yleinen, Borg kirjoittaa Instagramissa.
Hänen mielestään moni isompi toimija johtaa taloaan 2020-luvullakin ”management by perkele” -tyyliin. Juhlapuheet joustavuudesta ovat silmälumetta.
– Viesteihin pitäisi vastata loma-aikoihin ja IG-stoorien tukea saumattomasti yrityksen brändiä sekä habitusta. Sielu ja sometila pitäisi kaupata siis 2–5 tonnin kuukausihintaan, eli halvalla lähtee, Sointu Borg sanoo.
Borgin mielipide on, että mitä kovemman henkisen kuristusotteen alaisestasi otat, sitä vahvemman vitutusreaktion ja motivaatiolaskun aiheutat.