Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Vantaalla kohennetaan kevyen liikenteen turvallisuutta useissa paikoissa: keskisaarekkeita ja kavennuksia suojateille, tyynytöyssyt...

Vantaan kaupunki lisää myös automaattista liikenteen valvontaa.

Tyynytöyssyt, suojateille keskisaarekkeita ja kavennuksia suojateille. Tällaisia ja muitakin liikenneturvallisuuden parannuksia on suunnitteilla Vantaan kunnallistekniikan rakentamisohjelmaan ensi vuodelle.

Parannuskohteiksi on nostettu kahdeksan paikkaa, joista on tullut asukkaiden palautteita ja joista kaupungin omat työntekijät ovat huomanneet muutostarpeita. Listalle ovat päässeet liikenneturvallisuuden kannalta juuri nyt tärkeimmät, jotka mahtuvat määräraharaameihin.

Kivistöön ja Hiekkaharjuun tehdään useampia parannuksia. Kivistön Kannistontiellä suojatien kohtaa kavennetaan kahdesta paikasta. Toisessa kavennus tehdään kohtaan, jossa Lipunkantajanpuisto päättyy Kannistontielle ja toisessa Kannistontie kulkee Mustankivenpuiston poikki. Kavennuksilla halutaan laskea Kannistontien ajonopeuksia erityisesti lasten turvallisuuden takia.

Hiekkaharjussa päiväkodin väki käyttää päivittäin suojatietä Talkootiellä Kyläkaivontien kohdalla, jossa autoilla ajetaan kovilla vauhdeilla eikä näkymä ole kovin hyvä. Siksi siihen rakennetaan niin sanotut tyynytöyssyt. Ne ovat hieman kapeammat kuin itse ajokaista.

Kavennuksilla halutaan laskea ajonopeuksia.

Toinen Hiekkaharjun parannuskohde on Kyläkaivontien ja Metsätähdentien yhtymäpaikassa. Siellä vaaratilanteita yritetään vähentää ajoradan leventämisellä mutkassa, jossa sattuu vastaantulijoiden kanssa läheltä piti -tilanteita. Kaarteessa on tapahtunut myös loukkaantumiseen johtanut onnettomuus vuonna 2021.

Lue myös: Missä vaanii vaara? – Vantaan liikenneturvallisuuskysely luotaa ongelmapaikkoja sekä koululaisperheiden että kaikkien kulkijoiden vinkkelistä 

Suojatielle rakennetaan keskikoroke kahteen paikkaan. Toinen niistä tulee Keimolaan Keimolanportin ja Radiosasemantien risteykseen ja toinen Lapinkylään Riipiläntie 38:n kohdalle.

Keskikoroke lisää turvallisuutta, kun 15 metrin pituista Radioasemantien suojatietä ylittäessä, voi pysähtyä välillä korokkeella. Reittiä käyttävät Keimolanmäessä asuvat oppilaat, jotka käyvät Aurinkokiven koulua Kivistössä.

Riipilantien yli ei ole lainkaan suojatiellä varustettua ylityspaikkaa, mutta nyt siihen tehdään suojatie keskikorokkeella.

Korotettu suojatie tehdään Martinlaaksoon Kukinkujalle Lintukallionpolun kohdalle. Se lisää Kivimäen koulun oppilaiden turvallisuutta koulureitillä.

Vapaalassa Hohtimienpolun ja Kierretien risteys jäsennellään uudelleen ja suojatietä kavennetaan. Asemakaavan mukaista korotusta ei kuitenkaan voi tehdä, koska maaperä on niin pehmeä. Asukkailta on tullut paikasta palautetta, että sen näkymä on heikko. Korjattavassa kohdassa liikkuu Rajatorpan koululaisia.

Lisäksi suunnitellaan lisää automaattista liikenteen valvontaa eli viiden pönttöpoliisin hankintaa.

Liikenneturvallisuuden parannustoimien kustannukset vaihtelevat 5 000–100 000 euroon.