Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Vanha ja vääränlainen tyyny pilaa monien yöunet – asiantuntijat kertovat, millainen tyynyn pitäisi olla

Sopivan tyynyn löytämiseen vaikuttavat kehon rakenne ja nukkumistottumukset.

Moni kärsii iän myötä selkäkivuista ja niska-hartiavaivoista. Niiden syntyyn voi vaikuttaa nukkumisergonomia, sillä ikääntyessä liikkuvuus vähenee ja nivelet jäykistyvät.

– Yöunet liittyvät melkein vaivaan kuin vaivaan. Jos nukkuu 6–8 tuntia päivässä huonossa asennossa, se ei tee ruodolle hyvää, muistuttaa fysioterapeutti Teemu Ahti St. Erikin Lääkintävoimistelusta.

Ahdin mukaan fysioterapeutin vastaanotolle tultaessa selvitetään, johtuvatko mahdolliset uniongelmat nukkumisergonomiasta. Syy vaivoihin voi toki olla muu kuin huono patja tai tyyny.

– Usein asiakkaat kuitenkin sanovat, että he nukkuvat vanhalla tyynyllä.

Kun pään alla on oikeanlainen tyyny, unta häiritseviä tekijöitä on yksi vähemmän.

Hyvällä tyynyllä ja patjalla on nukkumisen kannalta iso merkitys, sillä ne auttavat pitämään kehon linjassa, toteaa fysioterapeutti Tytti Lyytikäinen Unikulmasta. Kun pää pysyy nukkumisen aikana hyvässä asennossa, niska-hartiaseutu ja koko keho rentoutuvat.

Tyynyn tärkein tehtävä on tukea niskaa, joten sen on oltava sopivan korkuinen.

Tytti Lyytikäinen

– Tyynyn tärkein tehtävä on tukea niskaa ja päätä, joten sen on oltava sopivan korkuinen. Parasta olisi, jos tyynyn korkeutta voisi säätää, Lyytikäinen ohjeistaa.

Sopivan tyynyyn valintaan vaikuttaa moni asia, kuten kehon rakenne ja nukkumisasento. Harteikkaille suositellaan korkeampaa tyynyä, kyljellään nukkuvalle keskikorkeaa tai korkeaa tyynyä. Selällään tai vatsallaan nukkuvalle sopii usein matalampi tyyny.

– Jos nukkuu selin, hartialeveydellä ei ole niin suurta merkitystä. Kyljellään nukkuvalle hartialeveys vaikuttaa enemmän, Lyytikäinen tiivistää.

Vatsallaan nukkuva ei tarvitse tyynystä voimakasta niskatukea. Toisaalta liian matala tyyny voi myös ohjata nukkumaan vatsallaan. Nukkumisergonomian kannalta pidetään parempana selin- tai kylkimakuuasentoa.

Myös kaulan pituus ja kaularangan asento vaikuttavat tyynyvalintaan. Toisilla niska on suorempi ja toisilla enemmän notkolla. Sopiva ratkaisu voi olla ergonominen tyyny. Niitä on saatavilla eri tavoin muotoiltuna. Muotoiltu tyyny voi olla avuksi myös raskauden aikana.

– Monissa ergonomisissa tyynyissä on huomioitu sekä selällään että kyljellään nukkuvat, Lyytikäinen muistuttaa.

Ergonominen tyyny on yleensä hieman korkeampi niskan kuin pään alla. Lyytikäisen mukaan ergonomisissa tyynyissäkin oleellisinta on korkeuden säätö.

Yöunet liittyvät melkein vaivaan kuin vaivaan.

Teemu Ahti

Tyynyvalinnassa on syytä kiinnittää huomiota myös valmistusmateriaaliin. Materiaalin tulisi olla miellyttävä ja helposti pestävä. Monien tyynyjen pintamateriaali on yhdistelmä puuvillaa ja keinokuituja.

Usein tyynyissä käytetään täytteenä polyesteriä tai polyakryyliä. Monet suosivat täytteenä luonnonmateriaaleja, kuten untuvaa tai höyheniä. Ergonomisissa tyynyissä käytetään usein polyuretaanivaahtoa.

Allergisille hyvä vaihtoehto voi olla rouhetyyny, jonka täytteen määrää voi vähentää ja lisätä tarpeen mukaan. Rouhetäytteisiä tyynyjä valmistetaan sekä synteettisistä materiaaleista että luonnonmateriaaleista, kuten speltistä ja tattarista.

Koska sopivan tyynyn löytäminen on monen tekijän summa, parasta olisi päästä testaamaan tyynyä. Lyytikäisen mukaan on hyvä muistaa myös, että uuteen tyynyyn tottuminen vie aikansa.

– Kun vaihtaa tyynyä, ensimmäiset yöt eivät vielä kerro, onko tyyny sopiva. Menee aina hetki, ennen kuin niska tottuu uuteen asentoon.