Pitkään suunniteltu Luhtitien jatke Länsi-Vantaalla aukeaa myöhässä ja ensin vain busseille – Tieyhteyden rakentaminen viivästyy useista syistä

Uudelle runkolinjalle tulee tilapäinen pysäkki Raappavuorentien ja Uomatien risteykseen.

Länsi-Vantaan uusi runkolinja 300 alkaa liikennöidä maanantaina 15. elokuuta. Se lähtee Myyrmäen asemalta ja ajaa Luhtitietä pitkin Vihdintielle ja Pähkinärinteen kautta Helsingin Elielinaukiolle. Reitin mahdollistaa Luhtitien itäpään puuttuvan osan rakentaminen Raappavuorentieltä.

Luhtitien jatketta voivat aluksi käyttää vain bussit, runkolinja 300 ja uudet 583 ja 584. Katuosuuden bussipysäkit eivät kuitenkaan ole vielä käytössä.

– Kyse on työmaa-alueesta, jolla ulkopuoliset eivät saa liikkua, perustelee Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Jenö Adam kertoo, että Luhtitien itäpäätyyn, Raappavuorentien ja Uomatien risteykseen, Helsingin suuntaan saadaan kuitenkin tilapäinen pysäkki. Sen vastasuuntainen pysäkki on jo olemassa Uomatiellä.

– Kun Luhtitien rakennustyöt tulevat valmiiksi, tilapäisen pysäkin tilalle tulee lopullinen pysäkki suurin piirtein samaan paikkaan. Lisäksi linjoille 583 ja 584 tulee silloin uusi pysäkkipari Pellaksen kohdalle. Niille runkolinja 300 ei pysähdy, Adam selvittää.

Lue myös: Luhtitien jatke on vain 700 metriä, mutta se mullistaa kulkemisen Länsi-Vantaalla

Työmaan läheisyydessä kulkevia vanhoja kevyen liikenteen väyliä voi käyttää siihen asti, kunnes koko uusi katuosuus valmistuu. Luhtitien jatke otetaan käyttöön heinäkuun aikana 2023, kertoo yksikön johtaja Esa Juhantila Terrawise Oy:stä, joka on tiehankkeen urakoitsija.

Noin 700 metrin pituinen jatke tulee valmistumaan vuoden myöhässä alkuperäisestä aikataulustaan. Syitä on useita. Westlin kertoo, että ensin myöhästyivät laadukkaat suunnitelmat.

– Suunnittelukonsulttimme ovat ylikuormitettuja, koska pääkaupunkiseudulla rakennetaan paljon.

Sitten siirtyi urakan hankintavaiheen käynnistyminen, kun asiakirjoja hiottiin ja päätös urakan hankinnasta tehtiin kaupunkitilalautakunnassa vasta syyskuussa 2021. Se tarkoitti, että jatke ei voinut millään valmistua noin 10 kuukaudessa, varsinkaan kun se tehdään pehmeälle savimaalle.

– Hankkeen valmistumisen kannalta kriittisintä oli saada katu joukkoliikenteen käyttöön heti HSL:n syysliikenteen alkaessa, jotta Länsi-Vantaan linjastosuunnitelman mukaiset uudet bussilinjat pääsisivät liikennöimään Myyrmäen bussiterminaaliin, Westlin sanoo.

Sääolosuhteetkaan eivät suosineet rakentamista.

– Talvi oli poikkeuksellinen. Se tuli aikaisin ja kesti pitkään, Juhantila luettelee.

Lisäksi routaa oli syvälle ja keväällä suuren lumimäärän sulaessa maastossa oli paljon vettä.

Yli 20 vuotta suunnitellun Luhtitien jatkeen urakkahinta on 6,5 miljoonaa euroa. Jatke lyhentää joukkoliikenteen poikittaisreittejä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut