Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vantaan vauhtiveikot päristelevät motocrossin junioreiden MM-kisoissa kotiradallaan – "Tulee sikakova kilpailu"

Vantaan Vauhtikeskuksessa järjestettäviin kilpailuihin tulee ajajia ympäri maailmaa.

Vauhti. Yksinkertaisesti vauhti on se, mikä sai Saku Mansikkamäen, 16, Matias Miettisen, 14, ja Santeri Oinosen, 13, motocross-koukkuun. Mansikkamäen ja Miettisen jo alle kouluikäisenä ja Oinosen 9-vuotiaana.

– Ja se pörinä, Oinonen virnistää

Seutulalainen Mansikkamäki mainitsee vielä sanonnan vauhdista ja vaarallisista tilanteista, mutta heti perään, että niitä vaarallisia tilanteita hän ei oikeasti kaipaa. Mutta havereita on sattunut ensimmäisestä 6–7-vuotiaana käydystä kisasta lähtien.

– Ajoin (lähtö) puomia päin ja keulin ympäri.

Onneksi vauhti oli hiljainen ja itse asiassa tapaus vain lisäsi hänen innostustaan ajaa. 85 cc -luokan kaksinkertaisen Suomen mestarin ja nyt 125 cc -luokassa ajavan Mansikkamäen tavoitteena on saada ajamisesta ammatti. Siihen tähtää juuri aloitettu Mäkelänrinteen urheilulukio, joka mahdollistaa niin tavoitteellisen treenaamisen kuin kilpailumatkat ulkomaille.

– Ammattilaisuus vaatii paljon töitä ja hyvää tuuria, Mansikkamäki tietää.

Ei ehkä jännitä niin paljon kuin vieraalla radalla.

Saku Mansikkamäki

Ylästössä asuva Miettinen kiinnostui moottoriurheilusta enduroa harrastaneen isänsä jalanjäljissä. Miettinen ajaa 85 cc-luokassa ja myös hän haluaa tulevaisuudessa ajaa työkseen.

Kivistöläinen Oinonen on kolmikon nuorin ja harrastanut lajia lyhyimmän ajan, mutta ajaa jo 125 cc -luokassa. Syynä on Oinosen pituus. Isommassa pyörässä Oinosen ajoasento on parempi kuin 85 cc:ssä.

Runsaan viikon kuluttua Vantaan Moottorikerhon (VMK) kolmikko kilpailee heidän ajouriensa toistaiseksi suurimmassa mittelössä, kun Vauhtikeskuksessa järjestetään junioreiden eli 10–17-vuotiaiden maailmanmestaruuskilpailut.

Onkohan kotiradasta etua kisoissa, kun trio käy treenaamassa siellä useita kertoja viikossa?

– Voi se auttaa. Ei ehkä jännitä niin paljon kuin vieraalla radalla, Mansikkamäki pohtii.

Kisojen karsinnasta jatkoon pääsemiseksi kuskien pitää päästellä täysillä. Esimerkiksi 125 cc -luokan yhteislähdössä voi lähtöpuomille asettua nelisenkymmentä kilpailijaa, jotka kaikki yrittävät päästä kärkeen ennen ensimmäistä kaarretta.

– Tulee sikakova kilpailu. Ensin pitää päästä jatkoon, kaikki sen jälkeen on plussaa, Oinonen sanoo.

Myös Miettinen tavoittelee "finaaliin" pääsyä.

Mansikkamäki sanoo, että jatkopaikka vaatii hyvää lähtöä, joka on kiinni terävästä reaktiokyvystä. Myös vaihteiden käytön pitää onnistua nappiin eli tekniikan pitää olla kunnossa. Mansikkamäki uskoo, että jos kaikki menee toivotulla tavalla, hänellä on varsinaisessa kisassa mahdollisuuksia 10 joukkoon.

Ohituspaikka voi avautua esimerkiksi siitä, että toinen kilpailija väsyy. Ajamisessa vaaditaan kovaa kuntoa, vaikka moottori tekee sen suurimman työn. Pelkkä ajotreeni ei riitä vaan kuntoa motocrossarit hoitavat muun muassa juoksulenkeillä ja kuntosalilla. Oinonen myös hiihtää.

VMK:n puheenjohtaja Pasi Jaatinen kertoo lukeneensa tutkimuksesta, jossa motocross-kilpailun rasittavuutta verrattiin vapaan hiihtotavan 15 kilometrin kisaan.

Lue vielä: Vasta 10-vuotias Saku Mansikkamäki ajaa kuin aikamies – tavoitteena maailmanmestaruus!