Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Lompakolle ystävällisen liikennekaasun myynti kasvaa ja suosio tuo Kivistöön uuden aseman – Kaasuautoilija on tyytyväinen valintaansa, mutta "Lappiin tällä ei voi lähteä"

Gasumin mukaan biokaasua ei hankinta Venäjältä, mutta nesteytetystä maakaasusta osa tulee edelleen Venäjältä.

Maailman tilanteesta huolimatta liikennekaasun myynti kasvaa. Gasumin liikenneyksikön myyntipäällikkö Heidi Kuoppala sanoo biokaasun kilpailukykyisen hinnan ja ympäristöystävällisyyden kiinnostavan autoilijoita. Gasum avaa uuden aseman Kivistöön syyskuussa.

– Kaikkien liikennepolttoaineiden hinnat ovat nousseet tämän vuoden aikana, mutta biokaasun hinta on kuitenkin pystytty säilyttämään kilpailukykyisenä energiamarkkinoiden myllerryksestä huolimatta, Kuoppala toteaa.

Jarno Salminen tankkasi tällä viikolla biokaasua Gasumin asemalla Tuupakassa. Pohjois-Helsingissä asuvan Salmisen kaasulla kulkeva työsuhdeauto on ollut miehellä käytössä puolen vuoden ajan.

– Olen ollut todella tyytyväinen. Biokaasu on ehkä puhtainta mahdollista polttoainetta tällä hetkellä, Salminen sanoo.

Salmisen lompakossa kaasuautoilu ei niinkään näy, koska kilometrit taittuvat työnantajan piikkiin. Hän ajelee pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja kokee, että kaasuasemia on riittävästi.

– Lappiin tällä ei voi lähteä, koska pohjoisessa ei ole kaasuasemia. Tai jos lähtee, täytyy olla bensakanisteri mukana, koska bensatankki on niin pieni, Salminen toteaa.

Biokaasu on tällä hetkellä noin 40 prosenttia bensiiniä edullisempaa. Kaasua myydään kiloissa, mutta litrahinnaksi muutettuna biokaasu maksaa tällä hetkellä noin 1,3 euroa litralta. Bensiinin ja dieselin litrahinta on monin paikoin edelleen yli 2 euroa.

Lähelle Hämeenlinnanväylää sijaitsevalle uudelle asemalle tulee kaasun tankkauspiste henkilö- ja pakettiautoille sekä raskaille ajoneuvolle.

Lappiin tällä ei voi lähteä.

– Kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrä kasvaa jatkuvasti. Kysynnän kasvu on erityisen voimakasta pääkaupunkiseudulla, Kuoppala kertoo.

Osoitteessa Vantaankoskentie 60 sijaitsevalla uudella asemalla tehdään parhaillaan viimeistelytöitä. Gasumilla on Vantaalla ennestään neljä asemaa, Petikossa, Tuupakassa, Länsisalmessa ja Porttipuistossa. Raskaille ajoneuvoille nesteytetyn kaasun tankkauspiste löytyy tällä hetkellä vain Tuupakasta.

– Vantaan kaasutankkausasemiemme myynnistä puolet tulee henkilö- ja pakettiautojen kaasumyynnistä.

Kivistön asemalta voi tankata paineistettua bio- ja maakaasua. Erillisiltä tankkauspisteiltä saa nesteytettyä bio- ja maakaasua sitä käyttäviin raskaisiin ajoneuvoihin.

Gasumin biokaasu tuotetaan valtaosin Suomessa ja Ruotsissa. Kuoppalan mukaan osa biokaasusta tulee yhtiön eurooppalaisilta kumppaneilta.

– Biokaasua ei hankinta Venäjältä, hän sanoo.

Nesteytetystä maakaasusta sen sijaan osa tulee edelleen Venäjältä. Paineistettua maakaasua yhtiö hankkii muun muassa Baltian maista.

Pakkalassa sijaitsevan Autokeskus Airportin myynnin johtaja Karri Kotkavuori kertoo kaasuautojen osuuden olleen noin 10 prosenttia yrityksen viime vuoden myynnistä. Suurin osa autoista myydään yrityksille leasing-autoiksi.

– Kaasuautojen kauppa on käynyt koko ajan sodasta ja epävarmasta maailman tilanteesta huolimatta. Tuntuu, että välillä ihmisillä menee puurot ja vellit sekaisin, kun puhutaan mistä kaasu on peräisin. Biokaasu ei ole riippuvainen Venäjästä, Kotkavuori toteaa.

Kotkavuori tietää, että kaasuautoilijat seuraavat mielellään auton kulutusta.

– Valtaosa, ketkä kaasuun ovat siirtyneet, ovat olleet todella tyytyväisiä. Kaasuautoissa on myös pieni bensatankki eli matka ei katkea vaikka kaasu hetkellisesti autosta loppuu, hän sanoo.

Veromiehessä sijaitsevan Sakan liiketoimintajohtaja Petri Poukkula kertoo kaasuautojen myynnin säilyneen viimeisen parin vuoden aikana samankaltaisena. Yrityksen huhti-elokuun myynnistä kaasuautojen osuus oli reilu yksi prosentti. Poukkulan mukaan luku oli vastaava viime vuonna samalla ajanjaksolla.

Poukkula tietää, että vähäpäästöiset ja pienikulutukselliset autot kiinnostavat autoilijoita, mutta kaasu- ja sähköautojen osuus on vielä pieni.

– Suomessa myydään 580 000–600 000 käytettyä autoa vuodessa, joista sähköautojen osuus on 2–3 prosenttia ja kaasuautojen reilu yksi prosentti. Perinteiset käyttövoimat eli bensiini ja diesel tulevat säilyttämään pintansa, Poukkula selvittää.

Poukkula sanoo diesel-autojen myynnin kasvaneen kuluneen kesän aikana.

– Diesel-autojen myynti on tällä hetkellä noin 46 prosenttia koko automyynnistä. Uskon, että loppuvuoden aikana luku on jo puolet, hän sanoo.

Lue lisää: Gasum esitti todella tarkan arvion siitä milloin maakaasun tulo Venäjältä loppuu