Vääristelikö pohjoismainen urheilutuoteketju XXL tahallaan tuotteensa alennusprosenttia?
Helsingin Sanomat kertoo verkkosivuillaan liikkeessä käyneen asiakkaan huomiosta, jonka perusteella saattoi ajatella että alennusprosentin kanssa oli harrastettu vääristelyä.
– Vanha hintalappu oli jätetty kömpelösti alle niin, että vanha hinta kuulsi läpi, sanoo Lahden XXL:ssä asioinut Harri Koponen.
Kajakkia myytiin tarjoushintaan 374,25 euroa, ja sen kerrottiin olevan 25 prosentin alennuksessa. Lähtöhinnaksi kaupan kyltissä mainittiin 499 euroa.
– Kajakin hinta oli aiemmin ollut 399 euroa. Näky oli koominen, Koponen sanoo Helsingin Sanomille.
Lehden haastattelema kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Mika Hakamäki sanoo, että tapaus ei välttämättä ole mitenkään ainutkertainen.
– Pelkään että sitä on hyvin paljon, sanoo Hakamäki asiasta.
Tilanteeseen on hänen mukaansa tulossa muutos.
– Elinkeinonharjoittajan pitää vastedes tarjouksen yhteydessä ilmoittaa myyntihinnan lisäksi hinta, jolla tuotetta on alimmillaan myyty edeltäneiden 30 vuorokauden aikana.
Tammikuun alusta 2023 Suomessa voimaan tulevan EU-direktiivin tavoitteena on estää alennusmyyntiprosenteilla kikkailu.
– Käytännössä on nähty, että hinnat sahaavat voimakkaasti. Hintaa pidetään muutama päivä enemmän ja vähemmän muodon vuoksi sekä valvontaviranomaista varten korkealla, ja sen jälkeen hintaa lasketaan, jotta saadaan näytettyä isot alennusprosentit.