Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

”Asolanväylästä ja Koivukylän puistotiestä on tullut kiihdytysratoja”, harmittelee lähistöllä asuva Keijo Suoverinaho – Poliisi ja kaupunki yrittävät nyt panna kaahailun kuriin

Koivukylässä asuva Keijo Suoverinaho on huolissaan autoilijoiden vaarallisesta kaahailusta kotikulmillaan. Hän haluaa varoittaa koululaisten vanhempia ja Vantaan kaupunkia.

– Asolanväylästä ja Koivukylän puistotiestä on tullut viimeisimmän puolen vuoden aikana kilpa- ja kiihdytysratoja, missä ajetaan 40 km/t nopeusrajoituksesta huolimatta päivittäin noin 100–150 km/t. Vähältä piti -tilanteita sattuu pienten koululaisten ylittäessä esimerkiksi Asolanväylää niiltä kohdilta, joissa ei ole liikennevaloja, Suoverinaho kertoo.

– On ollut hyvää tuuria, ettei ole käynyt viime aikoina mitään onnettomuutta, hän toteaa.

Suoverinahon mukaan esimerkiksi Koivukylän puistotiellä lähellä Citymarkettia ajetaan "älyttömän kovaa".

Hän kuvailee hurjastelun aiheuttamaa meteliä ”todella valtavaksi”.

– Jonkin verran on pakoputkia ilmeisesti viritelty. Kyllä nyt olisi korkea aika Vantaan kaupungin tehdä jotakin, ennen kuin sattuu vakavampaa. Poliisin tulisi myös valvoa nopeuksia siellä päivisin ja viikonloppuiltaisin, Suoverinaho ehdottaa.

Kyllä nyt olisi korkea aika Vantaan kaupungin tehdä jotakin, ennen kuin sattuu vakavampaa.

– Parasta olisi, jos kaupunki toisi reiteille suojatiekorokkeet. Se olisi tehokkain keino puuttua kaahailuun, hän sanoo.

Vantaan liikenneinsinööri Olli Tamminen kertoo, että kaupunki on saanut viime aikoina palautteita Koivukylän puistotiellä ja Asolanväylällä tapahtuvasta hurjastelusta, mutta palautemäärä ”ei ole mitenkään poikkeuksellinen”.

– Olemme saaneet lähiaikoina muutamia palautteita erityisesti yöaikaisesta kaahailusta Asolanväylällä, Tamminen tähdentää.

Hän kertoo, että Asolanväylän kaltaisille pääkaduille ei toteuteta ajoradan korotuksia, mutta Koivukylän keskusta-alueella väylän nopeusrajoitusta voidaan muuttaa.

– Harkitsemme nopeusrajoituksen alentamista keskusta-alueen kohdalla 50:stä 40 kilometriin tunnissa.

Tammisen mukaan Koivukylän puistotielle puolestaan saatetaan rakentaa ajoradan korotuksia.

– Korotusten käyttö on tapauskohtaisesti mahdollista, ja sinne onkin jo toteutettu kolme korotettua suojatietä. Koivukylän puistotien sekä Kuusitien ja Haapatien risteyksen kohdalle on suunniteltu Koivukylän puistotien suuntaisia suojateitä ja pyörätien jatkeita korotettaviksi. Toteutusajankohta olisi aikaisintaan ensi vuonna, Tamminen selvittää.

Itä-Uudenmaan poliisin liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Timo Leppälä kertoo, että poliisi on saanut viime aikoina joitakin asukaspalautteita Koivukylästä kaahailun takia. Leppälän mukaan Koivukylän hurjastelutilanne ei kuitenkaan eroa muista Vantaan vilkasliikenteisistä alueista.

– Saamme todella paljon liikennepalautetta eri puolilta Itä-Uudeltamaalta. Kaahailua tapahtuu Koivukylässä, mutta sitä on muuallakin eri suunnilla. Nyt kun on ollut lämmin kesä ja asukkaat ovat pitäneet ikkunoita auki, kaahailu on myös aiheuttanut normaalia enemmän ääntä ja häiriötä, Leppälä toteaa.

Leppälän mukaan poliisi on valvonut nopeuksia Koivukylässä viime viikkoina, muun muassa koulujen aloitusviikolla.

–  Nopeusvalvontaa on syytä jatkaa siellä. On myös toivottavaa, että autoilijat ottaisivat huomioon, että näiden teiden läheisyydessä liikkuu koululaisia.

– En kuitenkaan luokittele Koivukylää alueeksi, jonka liikenteeseen poliisin pitäisi puuttua nykyistä jämerämmin. Valvomme siellä nopeuksia samalla lailla kuin muuallakin.

Leppälä sanoo, että Koivukylän alueelta ei ole tullut viime kuukausina poliisin tietoon vakavia liikenneturmia.