Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Tästä suomalaiset nyt tinkivät, selviää kyselytutkimuksesta – "Muutos on ollut nopeampaa kuin koskaan 2000-luvulla"

Hintojen nopea nousu on saanut suomalaiset vähentämään kulutustaan selvästi. Markkinointitoimisto Dagmarin tekemän kyselytutkimuksen mukaan kulutustaan on vähentänyt selvästi 37 prosenttia suomalaisista.

Tutkimuksen perusteella lähes kaksi miljoonaa suomalaista käyttää nyt entistä enemmän aikaa ja vaivaa hintojen vertailuun ja 1,2 miljoonaa on alkanut harkita tavaroiden ostamista käytettyinä.

Dagmarin kyselyyn vastasi runsaat tuhat ihmistä.

Kova inflaatio on vaikuttanut jopa rikkaisiin: ylimmän tuloluokan talouksissa asuvista joka kolmas kertoi vähentäneensä kulutustaan selvästi puolen viime vuoden aikana.

– Hinnat eivät ole vielä edes nousseet ihan valtavasti ainakaan kaikilla toimialoilla, ja silti myös ne ihmiset vähentävät, joilla ei olisi tarvetta. Varaudutaan siis huonompiin aikoihin, ja se kiihdyttää inflaatiota entisestään, sanoo Dagmarin tutkimusjohtaja Kirsi Laakso tiedotteessa.

Ensin leikataan luonnollisesti siitä, mikä vaikuttaa vähiten elämänlaatuun.

Tutkimusjohtaja Kirsi Laakso, Dagmar

Eniten suomalaiset kertovat säästäneensä autoilusta ja ravintoloissa tai kahviloissa käymisestä. Autoilua on vähentänyt tai sen lopettanut kokonaan lähes joka toinen (47 prosenttia) ja suunnilleen yhtä moni (46 prosenttia) on vähentänyt ravintoloissa ja kahviloissa käymistä tai lopettanut sen kokonaan.

Ulkomaanmatkailua on vähentänyt joka neljäs ja noin joka viides ei käy ulkomailla enää lainkaan.

Kulttuuripalveluista on tinkinyt joka kolmas ja niiden käyttämisen on lopettanut kokonaan joka kymmenes.

Kampaajalla ja hieronnassa käymistä on vähentänyt joka neljäs.

Tutkimuksessa myös selvisi, että vastaajista kolmannes on päättänyt jättää tekemättä jonkin suuremman hankinnan. Joka kymmenes oli aikeissa ostaa uuden auton ja huonekaluja, ja kahdeksalla prosentilla oli mielessä uuden asunnon ostaminen.

– Ensin leikataan luonnollisesti siitä, mikä vaikuttaa vähiten elämänlaatuun. Vain välttämättömien tuotteiden, kuten elintarvikkeiden, kohdalla mietitään mahdollisia korvaavia tuotteita tai tarjoustuotteita. Muiden tuotteiden ja palveluiden osalta mietitään, tarvitaanko sitä lainkaan tai voisiko sen käyttöä yksinkertaisesti vähentää, Kirsi Laakso sanoo tiedotteessa.

Kyselyn perusteella suomalaiset ovat kuitenkin enemmän huolissaan Suomen taloudesta (74 prosenttia) ja maailman poliittisesta tilanteesta (66 prosenttia) kuin omasta taloudestaan (58 prosenttia).

– Ihmisten huoli aiheuttaa epävarmuutta, suunnitelmallisuutta ja varovaisuutta. Viimeisen puolen vuoden aikana muutos kuluttajien käyttäytymisessä on ollut nopeampaa kuin koskaan 2000-luvulla, Laakso kertoo tiedotteessa.

Kuluttajien asennemuutos 2022 -kyselytutkimuksen teki Dagmar Drive elokuussa 2022.

Kohderyhmä olivat 16–79-vuotiaat suomalaiset, vastaajia oli 1 056. Vastaukset kerättiin Dagmar Driven toteuttamana kyselynä Bilendin internetpaneelissa.

Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

47

prosenttia kertoo vähentäneensä autoilua