Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sähkötakseilla on etuajo-oikeus Helsinki-Vantaalla, ja se närkästyttää dieseltaksin kuljettajaa: " Olen odottanut kaksikin tuntia vuoroa"

Finavian mukaan vastuullisuus vaatii toimintamallien muutoksia.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on taksien välillä uudenlainen kilpailu.

Taksinkuljettajat, joilla on allaan sähköllä toimiva auto, saavat ohittaa dieselillä kulkevat taksit.

Lentoasemayhtiö Finavia myönsi sähkötakseille etuajo-oikeuden viime vuoden taksipalveluntarjoajien yhteydessä tehdyssä kilpailutuksessa. Toimintamalli tuli käyttöön tammikuussa.

– Vastuullisuus on meille erittäin tärkeää ja joskus se vaatii tiettyjen toimintamallien muutoksia. Halusimme antaa sähkötakseille etulyöntiaseman, koska tavoitteenamme on vähentää päästöjä lentoasema-alueen autoliikenteessä. Sähköautot ovat tutkimusdatan mukaan nollapäästöisiä tai erittäin vähäpäästöisiä, kertoo Finavian kaupallinen johtaja Nora Immonen.

Käytännössä homma toimii niin, että lentomatkustajia hakevat taksit menevät ensin noin kilometrin päässä lentoasemalta sijaitsevalle Rahtitielle, jossa on niin kutsuttu taksien keräilyasema.

Taksit odottavat keräilyasemalla lupaa siirtyä lentoasemalle. Lupa ilmoitetaan valotaulussa. Taksien järjestys voi kuitenkin muuttua lennosta, sillä sähkötaksit saavat ajaa dieseltaksien ohi.

– Olen odottanut kaksikin tuntia omaa vuoroa, sillä sähkötaksit ovat ajaneet ohi. Se on todella turhauttavaa, kertoo helsinkiläinen taksinkuljettaja Tapio Mäkinen.

Mäkinen ajaa taksia, joka kulkee dieselillä.

– Ymmärrän Finavian pointin, että päästöjä pitää vähentää, mutta ei meilläkään ole kuin pari vuotta vanha auto, jossa nykyvaatimukset on huomioitu, Mäkinen toteaa.

Minua harmittaa muiden taksien puolesta.

Lentoasemalta asiakkaita kyytiin ottavat taksit maksavat lisäksi kolme euroa puomimaksua.

– Mielestäni olisi reilumpaa, että puomimaksu olisi sähköautoille vaikka puolet halvempi, jos heillä kerran on priimakalusto. Ohittelu vie työaikaa ja tienestiä liikaa, Mäkinen painottaa.

Mäkinen on ryhtynyt boikotoimaan lentoasemaa ja tietää myös joidenkin muiden kuljettajien tehneen samaa.

– Keväällä oli ensimmäisiä kertoja, kun en viikkoon mennyt ollenkaan lentoasemalle. En jaksanut jojo-leikkiä. Oma lähtö viivästyi useasti 20 minuuttia.

Tällä hetkellä Mäkinen vain vie asiakkaita lentokentälle.

– Jos pikkujoulukausi on hyvä, ei meikäläistä näy lentoasemalla. On toki kurjaa, että siellä asiakkaat joutuvat odottelemaan ruuhka-aikoina. Välillä on tullut taksikeskuksesta tietoa, että lentoasemalle tarvitaan autoja, Mäkinen sanoo.

Lue myös: Tilasto kertoo: Vantaalla sijaitsee suosituin taksitilausten määränpää pk-seudulla

Immonen ei ole tietoinen, että dieseltaksit joutuvat odottamaan jopa toista tuntia omaa kyytiään.

– Lentoaseman taksilähdöistä 60 prosenttia on ollut sähkötakseja, joka on tosi positiivinen osoitus siitä, että uusi toimintatapa on ollut hyvä asia, Immonen kertoo.

Immonen ei ole myöskään kuullut kuljettajien boikotoinnista tai että asiakkaat joutuvat odottamaan.

– En ole havainnoinut tai kuullut, että tilanne olisi tuollainen. Täällä on paljon taksiliikennettä ja yleensä takseilla on hyvin voimakas kierto. Meille on tärkeää, että lentoasemalta on hyvät ja monipuoliset liikenneyhteydet, hän toteaa.

Helsinkiläinen Pasi Räisänen on ajanut taksia 22 vuoden ajan. Sähkötaksiin hän vaihtoi reilu vuosi sitten. Räisänen pitää reiluna Finavian päätöstä antaa sähkötakseille etuajo-oikeus.

– Se on aivan oikein. Sähköautot ovat paljon kalliimpia, joten on oikein, että priimalla kalustolla pääsee ohi. Toki minua harmittaa muiden taksien puolesta, jotka joutuvat odottamaan, mutta tämä on valintakysymys, Räisänen sanoo.

Lue lisää:

Helsinki-Vantaan lentoasemalla asioidaan jatkossa yhdessä terminaalissa – Finavia: historiallinen muutos

Vantaan vilkkain paikka täyttää 70 vuotta – Lentokenttä avattiin aluksi vain puoleksitoista kuukaudeksi

Uusi laki pakottaa Vantaan kaupunkia ja taksiyrityksiä hankkimaan vähäpäästöisiä autoja – "Kyllä tässä on isoja haasteita"