Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Roisi karamellimainos oli liikaa: makeistukulle huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostolta – myös markkinoija piti hyvän tavan vastaisena

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Urjalan Makeistukulle liittyen mainokseen, jossa markkinoitiin Ananasanustappeja. Kyseessä on tässä tapauksessa karamelli, jonka nimestä voi saada muunkinlaisia mielikuvia.

Alkuperäisessä mainoksessa on kuva punahiuksisesta kieroon katsovasta lapsesta. Teksti peittää tytön suun. Mainostekstin vieressä on kuva keltaisista makeisista. Mainoksessa kehotetaan ostamaan ananasanustappeja.

Asiasta lausuntoa pyytänyt yksityishenkilö korostaa lausuntopyynnössään, että ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artikla edellyttää lapsia esittävältä mainonnalta "erityistä huolellisuutta.”

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa huomautuspäätöksessään, että mainos on lapsia seksualisoiva. Myös markkinoija itse on myöntänyt, että mainos on hyvän tavan vastainen.

– Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainostettava makeistuote kiinnostaa lapsia. Lisäksi mainoskuvassa on lapsi, mikä omalta osaltaan on omiaan lisäämään lasten kiinnostusta mainokseen. Alaikäisille suunnattua markkinointia arvioidaan keskimääräistä tiukemmin. Mainoksessa käytetty ilmaisu on sopimaton lapsia kiinnostavassa makeismainoksessa, perusteluissa todetaan.