Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Uusi ennuste: Vantaan ratikan matkustajamäärä romahti – "Tämä tuli yllätyksenä"

Yli 80 000 matkan sijaan tehtäisiinkin 31 000 matkaa vuorokaudessa.

Vantaan ratikasta tehdyt uudet matkustajamääräennusteet vuodelle 2030 ovat rutkasti alemmat kuin suunnittelun alussa nelisen vuotta sitten. Alkuperäinen arvio oli, että vuorokaudessa ratikalla tehtäisiin 82 000 matkaa, ja nyt arvio on pudonnut 31 000 matkaan. Myös bussimatkojen määrä vähenisi merkittävästi.

– Tämä tuli yllätyksenä, vaikka tiesimme että matkustajamääräennuste laskee. Mutta emme odottaneet näin iso laskua, myöntää ratikan hankejohtaja Tiina Hulkko Vantaan kaupungilta.

Ennakolta tiedettiin esimerkiksi, että etätyön lisääntyminen vähentää matkustamista.

– Vaikka ei 31 000 matkaakaan ole huono tulos sekään, Hulkko jatkaa.

Bussilinja 570:lla oli tänä keväänä noin 13 000 matkustajaa vuorokaudessa, ja se liikennöi tällä hetkellä lähes samaa reittiä kuin suunnittelussa oleva ratikka.

Lue myös: Tuoreet luvut julki: Vantaan ratikan rakentaminen toisi enemmän tuloja kuin bussivaihtoehto

Hulkko sanoo, että suurin syy matkustajamääräennusteen isoon pudotukseen on ohjelmisto, jolla liikenne-ennusteet tehdään. Kaikki pääkaupunkiseudun liikenne-ennusteet laaditaan Helsingin seudun liikenteen (HSL) ylläpitämällä Helmet-liikennemallilla, ja se on nyt päivitetty.

Hulkon mukaan edellinen versio mallinsi matkoja muun muassa siten, että vaihtoja liikennevälineistä toiseen oli useita.

– Sellaisia ihmiset eivät oikeasti usein tee.

Paranneltukaan versio ei Hulkon mukana ole täydellinen, mutta laskenta on monimutkaista ja ohjelmisto tuottaa kuitenkin parhaan mahdollisen arvion.

Hulkko sanoo, että aiempi matkustajaennuste oli optimistinen ja uusi pessimistinen.

– Arvaukset ovat, että todellisuus on siellä välissä. Bergenissä ja Tampereellakin on ylitetty ennusteet.

Vihoviimeiset ennusteet matkustajamääristä saadaan ensi keväänä ennen kuin valtuusto tekee päätöksen ratikan rakentamisesta.

Jos ratikan matkustajamäärät olisivat noin 30 000 nousua vuorokaudessa, ratikoiden vuoroväliä voisi harventaa lipputulojen menetyksen kompensoimiseksi. Esimerkiksi ruuhka-aikoina ratikka kulkisi viiden minuutin sijaan 7,5 minuutin välein.

– Se olisi silloin sama kuin Tampereelle ja säästäisi kymmeniä miljoonia euroja, Hulkko kertoo.

Liikennöintikustannukset vähenisivät ja ratikan vaunujakin tarvitsisi hankkia vähemmän.

Hulkko huomauttaa, että ratikan pysyvyyden ja savutettavuuden hyödyt, kuten Hakunilan ja Länsimäen keskusten kehittyminen ja ratikan tulot, kuitenkin säilyvät edelleen.

– Raitiotien pysyvyys ja saavutettavuuden kasvu lisäävät kaupungin vetovoimaa. Raide-Jokerinkin juuri tulleet tilastot todistavat tästä ilmiöstä.

Lue lisää: Vantaan ratikan suunnittelussa tuli eteen yllättävä haaste – Neuvoa kysytään Saksasta saakka