Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Raidejokerin testiajot alkavat pian: ratikat ilmestyvät uusiin kaupunginosiin

Testiajot etenevät lohkottain idästä länteen Roihupellon varikolta.

Uusi, Keilaniemen ja Itäkeskuksen yhdistävä pikaraitiotie näyttää jo monin paikoin valmiilta. Raitiovaunuliikenteestä varoittavia liikennemerkkejäkin on jo pystytetty kaupunginosiin, joissa raideliikennettä ei aiemmin ole ollut.

Milloin ratikoita alkaa näkyä katukuvassa?

– Marraskuussa, kertoo raidejokerihankkeen käyttöönottopäällikkö Mikael Kesenci.

Noin 25 kilometrin pituinen rataosuus on jaettu kuuteen testilohkoon. Testiajot etenevät lohko kerrallaan idästä kohti länttä Roihupellon varikolta käsin.

Espoon rataosuuksille päästään ensi keväänä.

Testiajoissa testataan esimerkiksi sähkönsyöttöä, vaihteenohjausjärjestelmiä sekä kameravalvonnan ja liikennevalojen toiminnallisuutta.

– Esimerkiksi liikennevalo-ohjauksella on iso merkitys siihen, miten nopeasti vaunu pääsee kulkemaan, Kesenci kertoo.

Matkustajien virkaa toimittavat hiekkasäkit.

Matkustajien virkaa testiajoissa toimittavat hiekkasäkit. Näillä näkymin yleisölle avoimia testiajoja ei tehdä.

Raidejokeri-hanke tiedottaa testiajojen alkamisesta tarkemmin lähempänä ajankohtaa. Myös maastoon on tulossa liikenteenohjaajia ja opaskylttejä, kun testivaunut ilmestyvät liikenteeseen.

Toistaiseksi testiajoja on tehty vasta Roihupeltoon rakennetulla varikkoalueella, jossa raiteita on yhteensä noin neljän kilometrin verran hallirakennuksien sisällä sekä ulkopuolella.

Varikolla rinkiä on kiertänyt turkoosin värinen Arctic XL-vaunu, jonka kyytiin saattoi hypätä kantakaupungissa kesäkuun alkuun asti. Vastaavia vaunuja on tulossa raidejokerilinjalle kaikkiaan 29.

Raitiovaunut liikennöivät noin viiden minuutin vuorovälillä. Niitä ajamaan tarvitaan noin sata uutta kuljettajaa.

Uudet vaunut ovat kuutisen metriä nykyisiä vaunuja pidempiä ja niihin mahtuu noin 20 prosenttia enemmän matkustajia kuin nykyisin Helsingissä kulkeviin ratikoihin.

Vaunut ovat esteettömiä ja niissä on ovet molemmilla kyljillä. Vaunuissa on tilat lastenrattaille, pyörätuoleille ja opaskoirille. Polkupyörien kuljetukseen ei ole varattu paikkoja.

– HSL on linjannut, ettei vaunuissa kuljeteta polkupyöriä, sanoo kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä Kaupunkiliikenne Oy:stä.

Raidejokeri korvaa nykyisen bussiyhteyden 550:n.

Radan ajaminen päästä päähän kestää noin tunnin. Bussilla matka-aika on kutakuinkin sama.

– Asuinalueiden läpi kulkevat raiteet tavoittavat suuremman määrän ihmisiä, sillä bussi kulkee esimerkiksi Kehä I:tä pitkin, sanoo yksikön johtaja Artturi Lähdetie Kaupunkiliikenne Oy:stä.

Uusien pikaratikoiden keskimääräinen nopeus on 25 km/h, mikä pitää sisällään pysähdykset.

Maksimiajonopeus on asetettu 70 kilometriin tunnissa.