Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pyöräilyaktiivi antaa Vantaan kaupungille ruusuja ja risuja – kuntalaiset saavat reittivinkkejä

Raikkaat syyskelit ovat hyvä aika tutustua Vantaaseen pyöräillen.

Kartanonkoskella asuvalla Tuure Savuojalla ei ole omaa autoa. Arjen matkat taittuvat kävellen, hybridipyörällä tai julkisilla. Tarpeen vaatiessa taksilla ja vuokra-autolla.

Pyöräily on Savuojalle rakas harrastus. Hän toimii Helsingin seudun pyöräilijät Hepo ry:n varapuheenjohtajana ja polkee ympäri pääkaupunkiseutua yksin ja perheen kanssa myös huvikseen. Vantaaseen ja lähialueisiin voi tutustua polkien myös raikkaiden syyskelien aikaan.

– Vantaalla on paljon kauniita paikkoja ja reittejä. Suosikkini on Vantaanjoen ja Keravanjoen varsi. Lännessä voi suunnata vaikkapa Vetokannakselle tai Löydöspuistoon Mätäojan varressa. Menomatkalla voi koukata Helsingin puolelta Haltialan läpi.

Joenrantaa voi pyöräillä myös itään päin. Savuoja pyöräilee Kartanonkoskelta Kirkonkylän kautta aina Tikkurilaan ja Hakkilan kivisillalle asti.

– Siellä on todella pittoreskeja paikkoja esimerkiksi ennen Heurekaa. Joki näyttäytyy aina hieman erilaisena, ja vuodenaikojen vaihtumisen todella huomaa.

Tutuksi ovat tulleet myös itäisen Vantaan pyöräreitit.

– Länsimäestä tai Hakunilasta voi polkea Itä-Hakkilan läpi mutkittelevia teitä Kuusijärvelle. Sieltä taas pääsee Vanhan Porvoontien kautta Nikkilään.

Vantaalla on paljon kauniita reittejä.

Savuojalla on vinkkejä heillekin, jotka kaipaavat enemmän pyöräilykilometrejä.

– Lännessä voi suunnata Kivistön kautta Klaukkalaan tai lentokentän taakse kohti Ruotsinkylää. Lentokenttää kiertäessään näkee Katriinantiellä usein laskeutuvia lentokoneita. Sen jälkeen alkavatkin pian kumpuilevat pellot.

Innon riittäessä matkaa voi jatkaa Hyrylän läpi Järvenpäähän tai pidemmälle.

– Jokelastakin asti pääsee vielä HSL:n lipulla takaisin, mikä voi olla hyvä henkinen tuki ensimmäisillä pidemmillä reissuilla.

Pyöräilyaktiivina Savuoja ei malta olla antamatta Vantaan kaupungille ruusuja ja risuja pyöräilyn edistämisestä. Ruusuja tulee kunnianhimoisista suunnitelmista, kuten baanaverkon kaavailusta. Baanat tulisivat reiteille Korso-Koivukylä-Tikkurila ja Myyrmäki-Hakunila.

– Baanat nopeuttaisivat matkaa, jos risteyksissä odotteluaika vähenisi. Baana olisi selkeä reitti. Vaikka reitti ei olisi tuttu, Korsosta lähtevän ei tarvitsisi miettiä, mihin suuntaan missäkin kohtaa on mentävä Tikkurilaan päätyäkseen.

On risujen vuoro.

– Kun suunnitelmia vertaa nykytilaan, on helppo huomata, että vuoteen 2030 mennessä pitäisi ehtiä peruskorjaamaan kilometrikaupalla väyliä, jotta kaupungin liikennettä koskeviin tavoitteisiin päästäisiin.

Tavoitteisiin pääsemisellä on myös hintalappu.

– Kestävän liikkumisen investointeja pitäisi kasvattaa Vantaalla nykyisestä huomattavasti.

Risuja Savuoja ojentaa myös siitä, että Vantaalla monessa kohtaa jalankulku ja pyöräliikenne kulkevat samalla kapealla väylällä. Omat reunakivillä tai viivoilla erotellut väylät olisivat hänen mukaansa kaikkien etu.

– Vantaa kyllä mahdollistaa pyöräliikenteen, mutta paljon on vielä tehtävänä, jotta pyöräily olisi sujuvaa ja houkuttelevaa läpi vuoden.

Lue myös: Pyöräilyn piti lisääntyä Vantaalla viime vuonna, mutta se vähenikin – Päättäjät ihmettelevät kaupungin selitystä: "Syyksi kerrottiin sateinen elokuu"

Vantaalainen Jouko Karjalainen, 69, kulkee pyöräillen kaikkialle – Läskipyöränsä hän nimesi Hillariksi taitettuaan sillä pohjoisessa matkan hillasuolle.