Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Osa HSL-matkustajista ei vieläkään pysty ostamaan mobiililippua – ongelmat ovat jatkuneet jo päiviä

Lipunmaksuongelmat HSL:n liikenteessä jatkuvat edelleen. HSL tiedotti keskiviikkona, että Telian liittymää ei voi käyttää mobiililipun maksutapana.

"Saimme lukea lehdestä, että näin on nyt päätetty" – HSL:n hallituksen puheenjohtaja: Joukkoliikenteen alv-ale aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä

HSL: Mobiilimaksaminen ei toimi juuri nyt Telian liittymillä

HSL: Hallituksen alv-poistomalli on epäonnistunut – ehdottaa tilalle suoraa valtion tukea

Asiakkaat ovat tilanteesta tuohtuneita.

Nouseeko helsinkiläisen HSL-lipun hinta taas? – Kaupunki: Yhden vyöhykkeen kertalippu olisi hyvä ottaa käyttöön

– Tämä on sitä nykyaikaa missä hsl suosii ja haluaa ihmisten siirtyvän "känny" maailmaan ainostaan. Perinteinen matkakortti ei tätä ongelmaa tunne, toimii aina, kommentoi nimimerkki Kukuu HSL:n verkkosivuilla.

– Jokohan tämä on ohi kun ei toimi vieläkään? tuottaa aikapaljon ongelmia lasten päästä kouluihin, kommentoi puolestaan ArskaL.

HSL:n viestintäpäällikkö Sari Kotikangas sanoo, että ongelma koskee hyvin pientä joukkoa ihmisiä.

– Ongelma on jatkunut nyt jo kiusallisen pitkään, mutta kyseessä on sellainen maksutapa, jossa henkilön lipunhinta veloitetaan puhelinlaskulta. Aika harva käyttää tällaista ominaisuutta puhelinlaskun maksamiseen. HSL:n omassa sovelluksessa ei ole meneillään häiriöitä pankkikortin käyttämisessä maksutapana.

Hänen mukaansa perusmuotoisten korttimaksujen osalta ongelmia ei ole ollut.

– Jos maksutapana on oma luottokortti tai pankkikortti, niin asiat sujuvat, Kotikangas sanoo.

Kotikangas sanoo, että HSL ei pysty seulomaan sitä, miten isoa määrää ihmisiä asia tarkalleen koskee.

– Asiakaspalautteen olemattomuudesta voi kuitenkin päätellä, että tämä ei ole muodostanut suureksi ongelmaksi. Kyse on yksittäisen toimijan viasta, jota en toki Telian puolesta pysty kommunikoimaan. Toivon mukaan korjaantuu mahdollisimman pian.

Kotikangas haluaa lohduttaa myös niitä matkustajia, jotka pelkäävät mahdollista tarkastusmaksua siitä syystä, ettei mobiilimaksu ole jostain syystä toiminut.

– Aina kun on tällainen laajempi häiriö, niin tiedotamme siitä kuljettajia ja tarkastajia. Matkustaja voi mennä turvallisin mielin liikennevälineeseen. Jos ei saa lippua, niin siitä voi kuljettajalle sanoa. Sen sijaan jos on mahdollisuus ostaa se lippu, silloin se pitäisi ostaa ennen kuin nousee liikennevälineeseen.

Kotikangas sanoo, että tekniset ongelmat ovat HSL:llä kuitenkin lopulta erittäin harvinaisia.

– HSL:n osalta voin sanoa sen, että meillä yleensä kuitenkin lipun ostaminen enemmän toimii kuin ei toimi. Tarkastajat pystyvät kyllä tarkistamaan sen jos on selkeä häiriö ostamisessa: kuten tämä Telia-ongelma. Silloin tarkastusmaksua ei langeteta.

Uutista päivitetty kello 14.36: Korjattu haastateltavan sukunimi - kyseessä on Sari Kotikangas.

Uutista päivitetty 3.10. kello 10.24: Muokattu Sari Kotakankaan kommenttia liittyen korttimaksujen toimivuuteen.