Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

VAV:n asukkaat saivat sähköpyörät yhteiskäyttöön Leinelässä –  pelko ilkivallasta heräsi heti

Asukkaiden lämpeneminen yhteiskäyttöideoille ottaa aikansa. Se huomattiin myös sähköpyöräkokeilussa.

Kun leineläläisen VAV:n talon asukkaat kuulivat yhteiskäyttöön tulevista sähköpyöristä ja vetokärrystä, ensimmäinen huoli oli ilkivalta. Pelkona oli, että pyörien käyttö loppuu lyhyeen, koska ne rikotaan. Onneksi huoli oli turha.

– Myös aiemmin on havaittu, ettei ilkivalta ole yhteiskäyttökokeilussa niin merkittävä ongelma kuin mitä oletetaan, toteaa Annamaria Rossi Forum Virium Helsingiltä.

Lokakuun lopussa päättyvä kokeilu on osa Circular Green Blocks -hanketta. Kokeilun toteuttaa sähköpyöriin erikoistunut yritys Willari.

Willarin Annika Viiala kertoo, että vastaavaa ideaa on kokeiltu opiskelijoiden keskuudessa Tampereella.

– Leineläläisen taloyhtiön asukkaiden keskuudessa toteutettava sähköpyöräkokeilu on Willarin ensimmäinen laatujaan, Viiala sanoo.

VAV-talon asukkaat ovat siis uudisraivaajia tai sanottakoon uudispyöräilijöitä.

Leinelän talossa on yhteiskäytössä kaksi sähköpyörää ja lasten kyyditsemiseen soveltuva vetokärry.

Pyörien ja vetokärryn käyttöä on tilastoitu. Tilastot kertovat, että useimmiten pyörät ja kärry ovat olleet yhtä aikaa käytössä.

Käyttömäärät voisivat olla suurempiakin.

– Oletamme, että pyöräilemään lähdetään yhdessä perheen kanssa, Rossi sanoo.

Kahdella pyörällä ajettiin kesän aikana yhteensä 700 kilometriä. Kesä-heinäkuussa pyörät olivat lainassa yhteensä 65 tuntia.

– Käyttömäärät voisivat olla suurempiakin, Rossi myöntää.

Yhteiskäyttökokeiluissa on hänen mukaansa aina havaittu, että asukkaiden lämpeneminen idealle ottaa oman aikansa.

Myös Willarin Viiala sanoo uusien toimintamallien ja ratkaisujen juurruttamisen vievän oman aikansa, varsinkin kun kyseessä ovat yhteiskäyttötavarat.

– Erityisen tärkeää on se, että taloyhtiön toiminnasta vastaavat kannattavat uusia ratkaisuja. Se motivoi myös muita.

Kesän aikana Leinelässä huomattiin sähköpyörän monelle vielä vieras kapistus.

– Osa asukkaista oli kokeilusta innoissaan mutta he eivät halunneet käyttää sähköpyörää. Ajon oletettiin olevan liian vaikeaa kokemattomalle, varsinkin jos polkupyöräily on jäänyt viime vuosina vähiin.

Havainto oli hyödyllinen, sillä kokeilun tarkoituksena on kerätä tietoa siitä, miten yhteiskäyttöä voitaisiin edistää. Selväksi on tullut, että osa asukkaista voi aluksi tarvita henkilökohtaista opastusta sähköpyöräilyyn.

Kokeilun aikana Willari on kehittänyt myös pyörien varausjärjestelmää.

Leinelän kokemukset ovat Viialan mukaan olleet innostavia.

– Olemme kiinnostuneita jatkossakin tarjoamaan vastaavaa palvelua taloyhtiöille.

Lue myös: Kimppa-autot yleistyvät hiljalleen – "Tavoitteena on, että autoja hyödynnettäisiin enemmän"