Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Väärin lastattu peräkärry voi vaarantaa liikennettä – Poliisi: "Tavaraa on iskeytynyt takana ajaneen tuulilasiin"

Vantaan teillä näkyy näihin aikoihin monenlaisia perävaunuja, kun väki laittaa mökkejä ja veneitä talviteloille sekä tyhjentelee varastojaan.

Poliisin mukaan Vantaalla havaitaan ajoittain väärin tai jopa vaarallisesti lastattuja peräkärryjä.

Yleisimmin kuorma jätetään kunnolla varmistamatta tai kärryyn kasataan liikaa tavaraa.

– Ei ole tavatonta, että ei lainkaan varmisteta kuormaa. Poliisilaitoksemme alueella tulee tällaista vastaan satunnaisesti, kertoo Itä-Uudenmaan poliisin vanhempi konstaapeli Ilpo Virtanen.

Etenkin kuomullisten perävaunujen lasti voi jäädä helposti sitomatta.

– Valitettavan usein kyse on välinpitämättömyydestä tai laiskuudesta. Sanotaan, että on niin lyhyt matka, ettei siksi sidota. Moni sanoo myös, ettei ole tullut ajatelleeksi tai ei ole ollenkaan ajatellut kuorman sitomista, Virtanen selvittää.

Virtasen mukaan Vantaallakin on tullut ilmi tapauksia, joissa väärin lastattu kuorma putoilee ajon aikana tielle.

– Tällaista tapahtuu ihan riittävästi, Virtanen muotoilee.

– Ilmavirta voi napata kiinni esimerkiksi levyihin ja pyöräyttää ne lentoon. Joskus on käynyt niin, että tavaraa on iskeytynyt takana ajaneen tuulilasiin.

Lue lisää: Varkaat vaanivat talojen ja huoltoasemien pihoille pysäköityjä perävaunuja Vantaalla – Poliisi: Varkaudet vähenisivät yksinkertaisilla toimenpiteillä

Ei ole tavatonta, että ei lainkaan varmisteta kuormaa.

Tammikuun ja syyskuun puolivälin välillä poliisi määräsi 50 sakkoa kuormaussäännösten noudattamatta jättämisestä Vantaalla ja muualla Itä-Uudellamaalla. Koko viime vuonna sakkoja annettiin samasta syystä 60.

– Lähtökohtana rikkeestä on 14 päiväsakkoa, mutta lievimmissä tapauksissa myös liikennevirhemaksu on mahdollinen, Virtanen selvittää.

Virtanen arvioi, että ammattiliikenteen harjoittajat syyllistyvät lastausvirheisiin suhteessa harvemmin kuin yksityishenkilöt.

– Tavalliset ihmiset tietävät ammattilaisia vähemmän lastaussäännöksistä.

Virheellisen lastauksen taustalla onkin osin myös tietämättömyyttä.

Liikenneturvan suunnittelijan Toni Vuoriston mukaan turvallisen lastauksen periaatteena on, että sidontaliinoja on hyvä käyttää mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Hän antaa esimerkkejä yleisimmistä peräkärryongelmista.

– Lastataan pitkää tavaraa, kuten lautoja, kevytperäkärryyn, ja kuorman tullessa yli takaa unohdetaan, että painopiste on tällöin liian takana ja kärryn aisaan tulee jopa nostetta. Jos laudat olisivat tasan kuormatilan mittaisia, olisi painopiste aika optimaalinen, Vuoristo kertoo.

Jos kuorma on väärin sijoitettu eli takapainoinen, auto-perävaunu-yhdistelmästä tulee epävakaa ajettava.

– Siinä kärry vie autoa eikä päinvastoin. Ja jos kuorma ei ole kunnolla varmistettu esimerkiksi sitomalla, se ei välttämättä pysy paikallaan jarrutuksessa tai kolaritilanteessa.

Myös ylipaino on tavallinen ongelma.

– Painoa tulee liikaa: esimerkiksi terassilaudat eivät ehkä näytä isolta kuormalta, mutta lasti menee helposti liian painavaksi, Vuoristo toteaa.

Joillakuilla jää kärryn ajosuuntainen kuorman varmistaminen tekemättä.

– Tämä tarkoittaa sitä, että kuorma voi olla sidottu kuormatilan lattiaa vasten eli taivasta kohden, mutta se ei aina riitä varmistamaan kuormaa eteenpäin jarrutusten tai törmäyksen varalta, Vuoristo selvittää.

Lue lisää: Poliisi äkkäsi varastetut perävaunut Vantaalla – pian paikalle ilmestyi epäilyttävä mies, joka kertoi olevansa muuttohommissa

Vuoriston mielestä oikeaoppisesta perävaunun lastauksesta olisi hyvä viestiä kansalaisille nykyistä enemmän ongelmien välttämiseksi.

– Liikenneturva julkaisi tämän vuoden alussa Autoillen-oppaan. Siihen on koottu autoiluun liittyviä liikennesääntöjä ja tieliikennelain periaatteita sekä perusasioita myös perävaunun vetämisestä ja kuormaamisesta, Vuoristo kertoo.

Virtanen puolestaan kehottaa väkeä kiinnittämään huomiota kärrykuljetuksen huolelliseen suunnitteluun.

– Maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Kannattaa selvittää painot ja sen, kuinka paljon tavaraa voi ottaa kuormaan, Virtanen ohjeistaa.

Hän muistuttaa myös, että kannattaa ennen ajoon lähtöä tarkistaa vetoauton rekisteröintitodistuksesta, kuinka painavaa perävaunua sillä voi vetää.